Gammel kompressor ny kraftstik

Hej jeg har fået en gammel kompressor der skal nyt stik på men ved ikke hvor de skal side håber lidt billeder er nok
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
De 3 ledninger til el måleren sidder i 2 4 og 6 de 3 andre til kraftstikket sidder i 1-3-5
Allerførst skal du  Straks afmontere det kabel der nu sidder i trykafbryder. Den er kun 3 leder og derfor er den gul/grønne brugt som fase. Det er ikke bare strengt forbudt men tillige ret farligt.
Så i med et nyt stykke kabel med mindst 4 ledere. Så monteres de 3 ledere i de frie klemmer på trykafbryder og den gul/grønne i stel klemmen ( på det nederste billede sidder den nederst )
De 3 faser monteres i stikprop L1 L2 og L3 N klemmen skal ikke bruges. Den gul / grønne i den lidt forhøjede jordklemme.
Din stikprop er med vendepoler, så hvis kompressor løber forkert vej rundt drejes den grå polvender i stikprop.
Er der ikke en pil som viser omløbsretning på f.eks. skærmen så skal de vinger der er i den store remskive blæse luft ind imod cylinderen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Udover at du skal have dit kabel skiftet ud med et reglementeret kabel, så du ikke bruger den gulgrønne som fase (du bliver hængt, brændt og ristet over en sagt ild, hvis du bruger den til andet end jord), så skal du forbinde de tre faser til L1, L2 og L3 i stikket. Den gulgrønne skal i klemmen PE.

fase
Annonce
Jeg har kabel med fem stykker ledning i ikke 4 og kan godt høre jeg ikke har forstand på el😆i selve det nye stik står der L1 L2 N 500V og så dette her mærke
Ud over Fabrins række af genvordigheder kunne jeg komme i tanker om at klaske dig i numsen med et stykke vådt wienerbrød  indtil det bliver skiftet  
Så du kan nok fornemme at der ikke ses med milde øjne på brugen af den gul/grønne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vil det sige at ledningen fra elmotoren hen til trykafbryderen også skal skiftes?
Nej ikke umiddelbart. Der er der jo ikke brugt gul/grøn som fase.
Der ses heller ingen jordledning i kablet men maskinen kan have en alder hvor det ikke er krævet. Og har du jordleder på klemmen i trykafbryder så er den på stel til kompressoren.
Men det kunne jo sagtens være godt at udskifte det alligevel hvis du vil opgradere det lidt og især hvis det gamle kabel ( som ofte ses ) er så mør at isolering skaller af ved den mindste berøring. I så fald ville jeg også der vælge mindst 4 leder bevægelig kabel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar tror det eneste jeg er i tvivl om er når jeg skifter ledningen ud med 5 leder hvad for en farve skal så side i der hvor den gul/grønne sider i nu og hvorfor en farve skal jeg ikke bruge ud af de 5 farver i den nye ledning og så har jeg ikke L3 i selve stikket men den der lidt forhøjede jordklemme i selve stikket er det den der står 500V ved?
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis