Panden nod muren: Udgravning i underetage ved håndkraft, har nu mødt hård ler.

Hej

Jeg er igang med at grave ud i underetagen - 45 cm til nyt gulv - da jeg vil lægge isolering og gulvvarme. Selve udgravningen er gået ganske OK, og langt det meste er kørt med container. Jeg har dog løbet panden mod muren og er mentalt udmattet over det sidste finish, hvor jeg skal forsøge at sørge for, at der er 45 centimeter over det hele. Der kommer fagfolk og overtager arbejdet med at lægge isolering og støbning, men de har en forventning om, at gulvet er nogenlunde i level, så der blot skal køres 2-3 cm sand ind som stampes for de lægger pladerne.

Sagen er, at jeg har gravet alt det gamle grus og sten ud, men har mødt noget ler, som på overfladen er blevet meget tørt henover julen, hvor arbejdet har været på stand-by, og jorden er meget ujævn og flere steder mangler jeg en 8-10 cm i højden.

Hvordan får jeg hakket/gravet det ler ud for hånden og hvordan får jeg det hele i nogenlunde level? Lige nu går jeg med et koben og hakker leret løst, men det virker ekstremt omsonst. Det er ikke "bare lige" at grave ud og fylde på hist og her som det ser ud nu.
Er det eventuelt noget fagfolk kan klare i et snuptag med de rette værktøjer? (Det er ikke muligt at få en stor gravemaskine og lignende ind?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det første som lige faldt mig ind var en "luft-spade" til at løsne med
https://www.harald-nyborg.dk/p3919/scheppach-aero2-spade
Men om den bliver for tung at arbejde med ??
Tænkte om man ikke kan køre den rimeligt vandret, så den skræller de sidste 8-10 cm, - det vil jo brydes i mindre stykker, som så nemt kan skovles op.
Det er meget hårdt at grave i, men du skal ikke fylde ud der hvor du eventuelt kommer til at tage for meget af. Det er langt det bedste at fylde med sand som kan stampes og rettes af.
Jeg ville nok bruge en skarp spade og så gå lidt længere ned end det du lige foreskriver, så kan det rettes af som beskrevet.
Måske kan du leje en elektrisk opbrydnings hammer med spade mejsel. Det er ikke sikkert det er hurtigere men mentalt virker det med lidt ekstra muskler.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg brugte selv en skovl til at skrælle 2-3 cm af ad gangen. Og ja det er hårdt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
en god gammeldags hakke virker altid
https://www.conradelektronik.dk/p/spidshakke-fiskars-171010-1313014?gclid=EAIaIQobChMIn6ea05Dt5gIVzJAYCh1segAVEAQYBCABEgLLmvD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=true
Tak for alle svar! Til en start har jeg vandet igennem, og tror jeg må hakke for hånden? Findes der mon noget hånholdt til at 'pløje' med, som kunne bruges?
Det gør det ikke nemmere at få op med plov.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har haft samme problem, da jeg gravede ud i vores hus. En opbrydningshammer fra Harald kørte igennem som var det blød nougat. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis