Ophæng af fleksibelt tv-ophæng på 1 lags gips

Hej LDS!
Jeg overvejer at smide følgende tv ophæng op i stuen:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/ophang-vagbeslag-og-mobler/THIN545BK/vogels-thin-545-drej-tilt-vagmontering-sort

Ophænget skal monteres i 1 lægte, ned ad. Lægten har jeg fundet, og den sidder bag 1-lag gips.

Jeg er dog i tvivl omkring hvor meget sådan en lægte kan bære?
TV'et vejer 20kg, men vægten vil jo være forøget, når man trækker tv'et ud fra vægen.

Ifølge monteringsvejledningen (https://media.flixcar.com/f360cdn/Vogels-50000938-THIN-545-Mounting-instructions-Web.pdf ) skal beslaget blot skrues ind i lægten, uden rawplugs.

Kan lægten/vægen godt holde til det? Altså at TV'et bliver trukket ud fra vægen og drejet.

Tak! :) 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor tyk er din væg? Hvis væggen er ca. 12-13 cm med gips på begge sider sidder er det formentlig en reglar som er 95 mm tyk. Den ville jeg ikke være bange for at hænge dit TV-ophæng op i.
Hmm.. Jeg har lige prøvet med en lægte-søger og får lidt forskellige resultater.. Målene svinger fra 50mm til 65mm - Altså, det er bredden på "lægterne"? Ydermere, står der i tegninger således:

"45x95 trækonstruktion på poly-pap" - Det bekræfter vel det er reglar? 

Ang. tykkelsen på vægen, så har jeg dørkarmene pille af lige pt, så når jeg stikker et målebånd ind, så er der 12.5cm til den rammer noget.
Dine regler er 45mmbredde og 95mm dybe. Det kan du sagtens skrue noget fast i, men det er vigtigt at du rammer træet et stykke inde og ikke ude i kanten.

Der har du det problem at din måler er lidt upræcis den siger 50-65 når det rigtige ifølge tegningen er 45 (45 er også det normale mål). Så sørg for at du skruer i midten af de område måleren udpeger så burde der være nok at give af. 

Ask
askholme skrev den 05-01-2020 13:29:30

Dine regler er 45mmbredde og 95mm dybe. Det kan du sagtens skrue noget fast i, men det er vigtigt at du rammer træet et stykke inde og ikke ude i kanten.

Der har du det problem at din måler er lidt upræcis den siger 50-65 når det rigtige ifølge tegningen er 45 (45 er også det normale mål). Så sørg for at du skruer i midten af de område måleren udpeger så burde der være nok at give af.

 Også et tv på 20kg der skal trækkes ud fra væggen? Monteret i 1 reglar? 

Hvis skillevæggen er bygget ordentligt (hvilket de normalt er) så er 20kg intet problem når du har beslaget fastgjort med hele 3 skruer. Jeg ville ikke være nervøs så længe du er under 100 kg.

En skrue kan faktisk holde forbavsende meget hvis den sidder ordentligt fast i et stykke træ.

Derudover ville jeg nok regne med at producenten har testet den ophængningsmetode de anbefaler :-)


Ask
Når du skal have et beslag op som kan skjule et par små huller kan du jo lige så godt finde kanten af regler mere præcis. Du finder den nogenlunde med lægtesøger og så slår du en dykker eller lignende ind ved kanten. Ryger den igennem gips uden modstand flytter så 10 mm nærmere og så finder du sikkert regler. Så evt. 5 mm tilbage og så har du ret præcis reglerens ene kant. Du kan godt regne med at de står lodrette.
3 stk 6 mm x 70 skruer ind midten af regler holder sagtens.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis