Fjerne underskab i køkken inden installation af vaskemaskine

Jeg skal have installeret en vaskemaskine og skal have fjernet et underskab inden da. De tidligere lejere har også haft vaskemaskine (der er lavet strøm og vand til det i skabet ved siden af) men skabet er “desværre” blevet reetableret. Jeg har kunnet finde torx-skruer på bagbeklædningen og i siderne, som jeg har skruet ud, men skabet sidder stadig fast. Er det fordi det sidder i spænd? Der er ikke skruer i naboskabet ind til det element jeg vil have ud.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skabet kan godt sidde i spænd. Prøv at fjerne sokkelfronten og sidestykket i højre side.
Og dobbelt tjek om der sidder skruer skjult i hullerne til hyldebærerne.
Der er vel også skruer op i bordpladen i forkant?  Kig også i bunden foran. Der kan være et par ganske små stifter. De er sømmet i, for at fiksere sokkelfront.

Tak for svarene 😊 der er ingen skruer op i bordpladen

Jeg ved ikke hvordan man fjerner en sokkelfront. Men den sidder løs. Er bare bange for at ødelægge den. Det ser ud til at den er fuget med silikone. Undskyld de dumme spørgsmål. Er ikke handy! 
Du bør kunne skære fugerne over med en hobbykniv. Du burde kunne få fat i overkanten af sokkelfronten og trække den fra, når du har fjernet sidestykket som sidder mellem skabet og væggen i højre side. Ellers plejer jeg selv at bruge et mini koben.
Du skal også tjekke naboskabe om der skulle sidde en skrue eller 2 ind derfra. Så kan du jo banke bagfra på den 10 cm plade der sidder i toppen. Det skal være ude ved siderne, og du kan se om enaf siderne giver sig så er den da fri.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak til alle. Efter at have fået sokkelfronten af blev det nemmere. Så det lykkes 😊
Hej Riksen (og hjælpere)

Jeg sidder med samme stortset samme frustration som dig dengang. Jeg har fjernet alle skruer i toppen, mod væggen og i sidder (også fra naboskabet).

Min sokkel ser fuldstændig ud som din, men “sidder ikke løst”. Da det er en lejebolig, skal alt jo være intakt efter. Hvordan var din sokkel mon indenunder? Jeg tænker lidt på om min måske er “en kasse” fremfor “ben med klik-fronter”.

Var det sokkelfronten du fik af først? Hvis ja, hvordan gjorde du det så uden adgang fra nogle af siderne? Jeg har adgang fra den ene side, hvor jeg kan trække ovnen ud. Jeg antog, eftersom dens samling var “oven på” frontens, at den var monteret sidst, og dermed skulle af først (ligesom det ligner, at din er). I dit tilfælde har du dog ikke adgang fra siden, så har du bare brækket den op?

Jeg ved godt, at tråden er flere år gammel, så du nok er et helt andet sted nu, men jeg er desperat og har brug for hjælp😅🥲

Jeg håber meget, at du/I kan hjælpe mig
De bedste hilsner, Marie
Du har kigget grundig efter alle skruer i siden og fra naboskabe, og fået dem ud. Så kan det være dykkere som er sat igennem bunden og ned i kanten på sokkel. Mål afstand og kig grundig efter 2-3 bitte små huller. 
Ellers ville jeg sætte spartel eller andet ind imellem skab til højre og se om det kan give sig en smule, koben eller andet op under (med en klods under) Det mindste det kan vrikke lidt så er det løs. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg havde slet ikke forventet noget svar, så tak!

Der er nemlig to små søm/dykkere i forenden af skabet og ned i soklen. Min egen konklusion blev også, at jeg jo måtte få dem ud. Jeg blev dog i tvivl, da min vicevært fik det til at lyde som om, det var nemt lige at få det skab ud. Da der ikke er særlig meget hovede til dem, kan jeg ikke lige se, hvordan jeg skal trække dem op. Jeg prøvede også, om jeg vha. et andet søm kunne banke dem igennem, men nej. Jeg nåede frem til, at jeg måtte få en sav ind vandret i mellem skabet og soklen, for så at save dem over. Jeg er dog ikke indehaver af en sådan sav.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, vil du så have noget imellem skabet og vaskeskabet til højre? I så fald har jeg haft banket et stemmejern ind, det kunne med lidt besvær komme ind i toppen, men i bunden skulle der mere til. Det kom dog ind, og jeg fik lirket lidt, men i frygt for at ødelægge det indstillede jeg den taktik.

Så skriver du også noget med noget der skal op under, samt en klods der skal under. Jeg er ikke helt sikker på hvor det er du tænker. Umiddelbart forstår jeg det som mellem sokkelfronten og skabet. Er det rigtigt?
Det jeg lidt tænker er udfordringen i det, og mit eget forslag med saven forøvrigt, er at skabet og soklen ikke har meget plads at give af under bordpladen. 
Jeg har et par gange brugt at skrue et par klodser fast indvendig i skabet. Så er det nemmere at trække ud. Og et par slag på klodserne med en hammer kan hjælpe skabet på vej hvis det sidder i spænd.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også