Transformer og nulleder på motorstyring

Jeg er en elektrikker lærling som snart skal op til reeksmaen, jeg sider og læser lidt op på noget motorstyring som jeg har lavet på skolen, men da jeg ikke har mulighed for at snakke med min lære inden eksamen har jeg nogle spørgsmål som jeg håber jeg kan få svar på her.
Det handler om transformeren som vist her under hvor der er sat ''nul'' på PE-klemmen, så i min optik ville hele bagpladen jo være nullet eller hvad?
(det er L1 og L2 som er på primær siden og den blå leder går direkte over i PE-klemmen)
Hvis i har sørgsmål omkring resten af kredsløbet må i enlig spørge :)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På primærsiden får den 400 v ind. og den ene fase er sat i kl. 0V der. Der er adskilte viklinger i sådan en transformer så der er ikke forbindelse til den nul klemme der sidder på sekundærsiden.
Grunden til forbindelsen imellem nul klemmen og stel på sekundær siden er at man vil have at nul er det samme som stel. Det er også sådan vores almindelige installationer er lavet. Vi får vores strøm fra en transformator et eller andet sted i nabolaget og der er nul klemmen fra transformator også jordet.
Hvis ikke det var tilfældet kaldes det isoleret net og bruges i få andre lande,

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det gøres for at reducere fejlfunktioner i styrekredsen, ved isolationsejl.
Du kan læse mere om hvorfor i 60204-1 Punkt 9.4.3.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jthygge. God pointe.
For hvis det er isoleret net, kan man risikere utilsigtede ting hvis der går overgang på det man kalder fasen. Så er den pludselig nul / stel og sikring vil ikke springe.
Er nul og stel derimod den samme vil evt. sikring springe,  man kender konsekvenserne og kan så tage forbehold for det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for de gode svar, det giver mening nu :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis