Benzin e5 kontra e10. Hvad nu?

Hej med jer,

Min kære Fiat Stilo er ikke godkendt til den nye e10 benzin, Er der andre med samme problem? Har slet ikke kunnet finde e5 i dag, da jeg var på tanken. Og blyfri 98 findes ikke mere. Hvad gør man egentlig her?
Hej med jer, Min kære Fiat Stilo er ikke godkendt... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Listerne ligger tilgængeligt på nettet, men ikke alle modeller er nævnt, Det bliver nok for omfattende, og hvem gider også bekymre sig om biler fra før 2000 ? ( lige bortset undertegn.)  
Hvad vil en omgang oktan boost betyde for E10 ? Har hørt det primært er slanger, pakninger mv., som er sårbare. En bekendt mente, at en hver motor med Alu topstykke og bankesensor, ville kunne klare mosten.. hvad er jeres mening ?

 

Takker Kovas - ikke alle er lige begejstret og selvom det er en ældre antikel giver det god mening.
På indersiden af mit benzinlåg oplyses min. oktan 91, så jeg er da nogenlunde rolig, men kunne godt bruge lidt viden om noget blandbart, som gør benzinen mindre aggressiv. Ellers må den jo ha' noget højoktan med 5%. Kan heller ikke mærke forskel umiddelbart..

 

I mit tank dæksel står intet om e5-e10 bare okt 98 til nød 95. I den liste jeg har set er min Polo 9n fsi listet til ikke at kunne tåle med e10. Får noget tid siden, da oktan 100 kom frem hos OK spurgte jeg her om det ville være en fordel at gå over til den. Der var bred enighed om at jeg ikke ville få noget ud af det. Jeg har dog tanket oktan 100 siden og baseret på mine optegnelser så køre jeg længere på literen, men ikke så meget at det opvejer det øgede pris. På den anden side køre den bil under 10000km om året så den smule merpris betyder ikke noget. Hvis det var mig ville jeg gå efter e5 og ikke høre efter hvad forskellige mennesker siger. Oktantallet 91 siger jo ikke noget om hvorvidt pakninger og topstykke kan tåle e10. Der er kun fordi e5 kun fåes som højoktan også til dem som ikke har brug for det. Men bare at det er e5.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 10-01-2020 19:27:30

I mit tank dæksel står intet om e5-e10 bare okt 98 til nød 95. I den liste jeg har set er min Polo 9n fsi listet til ikke at kunne tåle med e10. Får noget tid siden, da oktan 100 kom frem hos OK spurgte jeg her om det ville være en fordel at gå over til den. Der var bred enighed om at jeg ikke ville få noget ud af det. - Jeg har dog tanket oktan 100 siden -
Det sidste er da værd at overveje, da min "Lupo" er en polo 6n/1 - 8 ventil motor. Om den er mere eller mindre egnet, er svært at gennemskue og som du selv siger er prisen jo ikke afgørende på oktan 100.

 


 

Annonce
Ingo har fået 98 oktan på 1/3 af deres tankstationer. OK har 100 oktan på stort set alle stationer. Q8 har også E5 på de fleste stationer. Tror ikke Circle K har e5. Shell har vist også noget højere oktan e5.

Her i Løgstør er der en tank (Bonus tror jeg) de har 92okt med e5 så man skal lige se sig for.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis