Afvanding af indkørsel uden fald

Hej,

Jeg har brug for lidt hjælp og gode råd til afvanding af min indkørsel.
Sagen er den, at der ligger sig vand i den ene side af min indkørsel, hvilket er ret irriterende når tendensen til det våde klima fortætter.

Da indkørslen ligger i niveau med asfalten er det desværre ikke muligt at etablere større fald uden at det vil kræve alt for meget arbejde.

Jeg har derfor overvejet at lægge et linjedræn (Aquadræn) på tværs af indkørsel. Der er allerede etableret Ø315 sandfangsbrønd ved den røde cirkel, derfor ville det være oplagt at linjedræn kunne tilsluttes denne.

Min udfordring er, at indkørslen er 8 meter bred, og der er kun minimalt fald hen mod brønden. Jeg kan læse mig frem til at der skal være 1cm fald pr. meter, hvis drænet skal lægges efter forskrifterne, hvilket i mit tilfælde vil betyde at der skal være 8cm fald på tværs af indkørslen. Dette er desværre ikke muligt.

Har i derfor nogle gode forslag til at løse min udfordring på?
Kan man evt. købe linjedræn med indbygget fald? Eller er det muligt lave fald på selve randen og lave forhøjninger til risten, således at denne ligger næsten vandret?

Gode forslag og ideer modtager med kyshånd!
//Dami4200
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne du etablere en lille faskine på græsarealet, og så sætte en sandfangsbrønd med rist, i hjørnet hvor der står mest vand?

 Aldrig gå ned på udstyr!

Borst skrev den 04-01-2020 15:20:32

Kunne du etablere en lille faskine på græsarealet, og så sætte en sandfangsbrønd med rist, i hjørnet hvor der står mest vand?

Det kunne jeg sagtens.
Har også selv tænkt på samme løsning. Der er dog to ting, som jeg er lidt skeptisk overfor.

1. Ifølge forskrifterne skal faskiner etableres min. 2 meter fra fundamenter. Det har jeg ikke helt mulighed for ifht. min støttemur. Der vil være max 1-1,5m hen til murens fundamenet. Er der risiko for at støttemurens fundament kan undermineres med tiden?

Derudover er der risiko for at der kan ske skader på asfalten, ved at have en faskine for tæt på? 

2. Vil en lille faskine som f.eks. denne kunne følge med ved regnskyld?
Wavin regnvandskassette ca. 190 liter / 26 m2 tagflade

Det er helt klart spørgsmålet nr. 1, som jeg er mest bekymret for.

Du kan købe linjedræn med indbygget fald. Jeg kender til dem fra Polyflex men det firma er nu slået sammen med Polysan LINK Og så hedder renderne vist sapoflex S10 S20 o.s.v.
Spørg hos salgschef Villy Sørensen tlf. 20677576 ( tidligere ejer af Polyflex.)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dybden i aquadrænet er 98mm hvis der er afløb i den ene ende så vil vandet jo nødvendigvis rende ud. selvom renden følger belægningen i overfladen. Ved kraftigt regnskyl vil det måske ikke fjerne vandet lige straks men den pyt du viser vil da forsvinde ret hurtigt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Dybden som kovas referer til samt en lille smule fald på toppen kan sikkert løse problemet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Så det jeg kan høre de fleste siger, er at hvis linjedrænet bliver lagt vandret så skal vandet nok forsvinde uden større problemer?

Jeg kan jo se at vandpytten står længst væk fra sandfangsbrønd så det er tydeligvis lavest der.  Så jeg ville give fliser og linjedræn lidt fald, så må belægning gå en 3-4 cm nedad i den side hvor belægning er højest.
Endelig kan udløb fra linjedræn komme ud i den side som vandpyt er, og så kan vandet ledes nedenunder i rør med god fald "tilbage" til sandfangs brønd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis