Højbede i haven

Vores eks. højbede er efter 15 år rådne og skal skiftes. Jeg kan ikke finde noget om de nye skal fores indvendig med plastfolie for at fugten i højbedsjorden ikke skal trække ud træet og det så rådner igen. Sidst har jeg brugt 24 mm trykket fyr terasse planker. Er der nogen der ved noget om det ??

Vores eks. højbede er efter 15 år rådne og skal... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet en del højbede i uhøvlet 1” brædder og altid foret med tagpap. Fruen har beget flere flytninger ud og pappet var fuldkommen intakt.

 

john fidde jensen skrev den 04-01-2020 11:44:40

Vores eks. højbede er efter 15 år rådne og skal skiftes. Jeg kan ikke finde noget om de nye skal fores indvendig med plastfolie for at fugten i højbedsjorden ikke skal trække ud træet og det så rådner igen. Sidst har jeg brugt 24 mm trykket fyr terasse planker. Er der nogen der ved noget om det ??

 Trykimprægneret træ er no go til et højbed, med mindre at bedet er foret på den ene eller anden måde.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
@Llyngholm, kan du skrive lidt mere om hvordan dine højbede er lavet? Hvordan er de fuget og hvor meget fundering skal der til?
Første række er støbt i beton og blokkene er derefter limet sammen vha. fliseklæb. Det er ved at være en 5-6 år siden jeg lavede dem og de står uden revner eller lignende :-)
Annonce
Llyngholm skrev den 23-01-2020 10:28:31

Første række er støbt i beton og blokkene er derefter limet sammen vha. fliseklæb. Det er ved at være en 5-6 år siden jeg lavede dem og de står uden revner eller lignende :-)

 Er der osse belægningsten under bedene?

Der skal ikke fliser eller andet i bunden af bedene. Vandet skal kunne komme væk, og regnormene skal kunne komme op i bedet.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Der er ikke fliser i bunden :-)
Det ligner kommune-kompost du har i bedene - er hele bedet fyldt op eller er det bare topdressing ?
Jeg lavede i sin tid en mix af lidt af hvert. Vinteren over står det med et toplag hestemøg som gødning og jeg supplerer løbende med hvad jeg nu har af rester af planteskolejord mm.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis