Højbede i haven

Vores eks. højbede er efter 15 år rådne og skal skiftes. Jeg kan ikke finde noget om de nye skal fores indvendig med plastfolie for at fugten i højbedsjorden ikke skal trække ud træet og det så rådner igen. Sidst har jeg brugt 24 mm trykket fyr terasse planker. Er der nogen der ved noget om det ??

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest synes jeg du skal være godt tilfreds med levetiden på de gamle højbede/ plantekasser.
Hvis du vil bruge trykimprægneret igen skal du gå efter noget som er NTR-A mærket. Hvis du forer det indvendigt med bassinfolie eller lign. holder det selvfølgelig bedre, men jeg ville nok aldrig forvente mere end 15 års levetid.

Du kunne også bruge grundmursplader på indersiden. De har nogle små knopper der gør at der kan komme luft ind rundt om træet.
Hvis du bruger plastik eller andet tætsluttende vil den inderste side at træet konstant (ikke mindst set i lyset af hvor meget vand vi har fået i år) være konstant fugtige=råd. .

Men igen, så vokser træ(erne) ikke ind i himlen, så du skal nok ikke forvente mirakler på holdbarheden  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak Henrik, også en rigtig god ide i stedet for glat PVC/folie
De der grundmurs plader. Er de ikke voldsomt dyre? jeg skal også til at lave nyt højbed til mine georginer Jeg har tænkt mig at bruge bedafgrænsning fra biltema. https://www.biltema.dk/fritid/haven/plantning/bedkanter/grasplanekant-2000018984 20cm. Har brugt dem i drivhuset og der fungere det perfekt, men der får brætterne jo heller ikke vand fra oven. Men jeg tror på dem. Tænker at sætte dem indvendig og så sætte en dækliste ovenpå for at dække mellemrummene.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jo det var også en mulighed som er værd at overveje
Jeg har brugt 1 cm tykke flamingoplader på indersiden af ikke trykimprægneret (nåle)træ fra (varmebehandlet) træpaller til plantekasser ("højbede") med jordbær . De har nu holdt i mere end 10 år, dog er de nederste brædder tjentlig til udskiftning.

Ps. Jeg vil aldrig anvende trykimprægneret træ, hvis der skal dyrkes grøntsager og urter i plantekasser.
Tak for dit svar Frank, det vil jeg også overveje i planlægningsfasen
Der er også mulighed for at bruge kompositbrædder. Brædderne koster måske lidt mere, men med mindre man skal lave 20 bede, så er merprisen ret begrænset og så skal man ikke tænke meget mere på det. Eller simpelthen lave det hele i beton, hvis man ved det aldrig skal flyttes. Der er selvfølgelig lidt mere arbejde, men det kan også være flot :)

 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis