Fundament skillevæg (stabiliserende?)

Hej LDS

Jeg er i gang med at grave ud til gulvvarme. Jeg er nu nået til opbrydning langt kanterne af skillevægge (halvsten). Jeg har hugget cirka 1 meters penge (der er stadig beton på bag væg) og gravet for at konstatere at der ikke er fundament/understøbt. Mit spørgsmål går så på om vægge der ikke har fundament kan være stabiliserende? De 2 muligheder jeg ser er enten at:

1. Fjerne skillevægge af halvsten og mure op på ny efter betongulv
2. Få en mure til at støbe fundament og udlægge 1 stk leca blok under med ekspanderende mørtel og murpap.

Er der noget jeg skal være opmærksom på i mht. punkt 1 og 2?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ret dyrt at udskifte skillevægge. De indeholder sikkert diverse installationer som så skal gen etableres. Du graver ned i 40 eller 60 cm dybde under skillevæg på højst 1 m bredde og murer op derfra med 2 eller 3 stk 20 cm lecablokke ( Husk forbandt ) . Så lader du 2 m stå og kan igen grave ud på højst 1 m bredde og mure op der. Du behøver ikke ekspanderende beton, blot skubbe mørtel fast ind under skillerum med fugeske. 2 dage efter kan du grave ud på højst 1 m bredde ved den ene side af dine understøbninger. Efter yderligere 2 dage tager du det sidste stykke.
Husk at der skal murerpap ind i øverste fuge.
I mellemtiden kan du godt trille noget jord ud fra midten i rummet, bare du ikke kommer nærmere muren end 0,5 m i overflade og 0,75 cm nede i dybden på den del som skal støtte muren.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis