For højt vandtryk i lejlighed

Der er ekstremt højt tryk på alle vandhaner samt bruser, i kærestens lejlighed. Må man gerne justere vandtrykket ved at lukke lidt for vandtilførslen, på den ballofix, der sidder på rørene, eller risikerer man at sprænge et rør? Det er pisse irriterende.
Jeg forestiller mig at der er en samlet tilførsel til alle lejlighederne, så der ikke er mulighed for at skrue ned for den enkelte lejlighed.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er  er nok ikke sat nogen form for perlator eller vandsparer på nogle steder.
Hvis der ikke er det, vil du opleve et højt tryk. Men det er nok det normale tryk der bliver leveret.
Løsningen er derfor perlator på vandhanen, og en sparebruser til badet.

Her er et udvalg: Link
Jeg gætter på at det er ældre armature der sidder? 

Elektronikteknikeren
Det er ikke ligetil at nedregulere trykket fra vandværket. Ved delvis at lukke for afspærringsventilen ved det enkelte tapsted, begrænser du vandmængden (så det bliver "til at leve med), men ikke trykket.
Normalt ligger vandtrykket fra vandforsyningen vel på 2-4 bar, men trykket er nogle steder højere. Prøv at tilkoble et manometer for at se hvad det aktuelle tryk er.

Søren O
Har ikke lige et nanometer ved hånden. Men det vil sige at jeg godt kan lukke lidt af for ventilen?
Det får du ikke lavere statisk tryk af. Men flowet bliver nedsat.
Det er dog ikke en anbefalet metode, da kugleventiler bliver slidt hvis de ikke står i enten fuld lukket eller fuld åben posittion, så du risikerer at den ikke kan lukke tæt en dag. 

Elektronikteknikeren
Med mindre der ligefrem er etableret en trykforøger i ejendommen, så er vandtrykket selvfølgelig ens i samme niveau for alle ejendomme under det pågældende vandværk. Udlejer/vicevært har ingen indflydelse på trykket. Henvendelse skal ske til vandværket, men en ændring af trykket vil påvirke alle ejendomme i området, så det er nok ikke sandsynligt, at du kan få vandværket til at ændre trykket, med mindre det er et generelt problem i området.
Aha! Tak for svar! 😊
Men prøv med de luftblandere jeg linker til, det er en billig måde at løse netop det problem på. 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis