Lyspære sprunget ud af fatning!

Hej LDS.

For et par dage siden, fik jeg lidt af et chok. En lampe gav et lille "knald" og pæren røg ud, så den kun hænger i en tråd. Samtidig røg der to sikringer. Jeg bilder mig selv ind, at rækkefølgen var:
1: første sikring går (mener jeg hørte en kliklyd)
2: pæren ryger
3: anden sikring går

Skal have en elektriker forbi, men vil gerne vide lidt om det på forhånd:
- Hvordan kan en pære ryge ud på den måde?
- Hvorfor går sikringen ikke først (før pæren ryger ud)?
- Kan sikringen have siddet lidt skævt, så den ikke røg ud før pæren?
- Andet jeg bør tænke på?

Ps: det var en glødepære som røg, men holdt anbefalet v og watt (240v / 40w).

En del spørgsmål jeg fik linet op - men alt input er værdsat!
Mvh Henrik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske elforsyningen har haft en fejl med flydende nul, det betyder du får 400 volt i stedet for 230.

Tjek alle dine andre elapparater og de har lidt overlast, så er det nok en forsikringssag.
ved ikke om det er nemt at holde dit elselskab ansvarlig.

Vi prøver igen, i morgen --
Ok, det kendte jeg slet ikke til.
Tjekkede lige det hele igennem, og heldigvis var det kun lampen som blev ramt.

Tror du det vil give mening, at spørge elselskabet om de har registreret en "flydende nul" fejl?

Tak for input.

Hvilke to sikringer røg? Sad de på samme gruppe? 

Elektronikteknikeren
Ville i forresten turde at tænde for de 2 grupper der slog fra, før en elektriker har set på det?
Gregeren skrev den 03-01-2020 16:07:05

Hvilke to sikringer røg? Sad de på samme gruppe?

Det var begge fra grupper navngivet "lys".

Men de sidder i forskellige områder. Mit relæ er todelt, og der røg en fra toppen og en fra bunden (med hver sin kontakt).
Annonce
Hvis vi tager det med pæren alene, så sker det at den kortslutter præcis når den springer og går i stykker. Så vi sikringen springe og du skal have stumpen skruet ud med slukket strøm og du kan gå i gang igen.
Men 2 sikrings grupper der hopper fra samtidig og lidt underlig, men jeg ville ikke tøve med at tænde dem igen når du har fået stumperne ud af fatningen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-01-2020 17:55:37

Hvis vi tager det med pæren alene, så sker det at den kortslutter præcis når den springer og går i stykker. Så vi sikringen springe og du skal have stumpen skruet ud med slukket strøm og du kan gå i gang igen.
Men 2 sikrings grupper der hopper fra samtidig og lidt underlig, men jeg ville ikke tøve med at tænde dem igen når du har fået stumperne ud af fatningen.

 Ok. 

Fik sat et par nye sikringer og tændt for gruppen - alt fungerer som det skal.

Fint med forklaringen om at en pære kan kortslutte. Så er jeg væsentligt mindre nervøs for, at der er egentlige fejl på min installation. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis