istandsættelse af badeværelse

Hej

Skal igang med at istandsætte badeværelse.

I den forbindelse fjernes fliser fra vægge samt vinyl fra gulvet.

Vi har fået tilbud fra tømrer-mester som står for projektet og som leverer vvs'erer, murer osv.

Jeg kan dog ikke helt blive klog på om tilbuddet lever op til regler i SBI.

Er nyt vinylgulv tilstrækkelig som vådrumssikring af gulvet?

Der opsættes to lag vådrumsgips på vægge. I bruseniche opsættes desuden fliser.

Er dette tilstrækkelig vådrumssikring? Der nævnes intet om vådrumsmembran eller lignende.

Badeværelset er beliggende på 1. sal.

pft.


Lmchm
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da vi boede i 2 lejligheder der begge havde ternet sort/hvid vinyl gulv, det skal dog gå op af væggen og det skal svejses. Begge var på 1 sal... ældre video men viser meget godt gulvet

https://www.youtube.com/watch?v=yRsthk9rgqc
Vinyl er godkendt som vandtætning, når det gøres korrekt.
Vælg 15mm fibergips i stedet for 2lag vådrumsgips.
Det er nu du har chancen, og det er ikke dyrere.
15mm Fibergips er også vådrumsgodkendt, og på alle måder en bedre plade. Den er desuden skruefast så du kan skrue skruer direkte i pladen, når du skal indrette med inventar.
Kender tømreren ikke til fibergips, er det vist ved at være tid til at han skal på kursus. 

Elektronikteknikeren
Vinyl er godkendt som vådrums sikring alene. Det skal svejses m.m. af en uddannet fagmand og det tager ca. 3 dage at montere hvis det også skal op i bruseniche. Jeg vil anbefale at du kun bruger vinyl. Det findes i mange farver og mønstre, og kan holde til de små bevægelser som der kan være i et rum på bjælkelag.
Er det kun på gulvet og der skal fliser op i bruseniche, så skal der vådrum sikres på sådan en måde at membranen går ud over vinylen, og fliser også går lidt ned over vinyl.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok tak for svarene

havde ikke overvejet muligheden med vinyl på væggen i brusenichen, det vil jeg overveje

hvad med med øvrige vægge i badeværelset? Behøver man ikke membran der? Altså nok med vådrumsgips?


Lmchm
Underlaget kan enten være  2 lag vådrumsgips eller 1 lag 15 mm fermacel på vægge. Gulv kan være gulvgips, oven på sporplader m.m. hvis der skal være gulvvarme.
Uden for vådzone kan man bruge vådrums spartel og vådrums maling.
Er rummet under en vis størrelse kaldes hele rummet vådrum.
Afløb skal vælges speciel til vinyl.
Og så vil jeg anbefale væghængt toilet. hvis det passer til rummet. Udløb fra toilet sidder så ca. 20 cm oppe, så der er mulighed for at faldstammen kan smute hen over et par spær i skunken hvis det er nødvendigt. Kommer an på hvor den skal gå ned.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for alle svar.

Vi ændrer vådrumsgips til det såkaldte farmacell - det kendte min håndværker ganske udmærket. Ved dog ikke hvorfor han i første omgang foreslog vådrumsgips.

Med hensyn til vådrumssikring så påfører håndværker menbran i brusenichen bag fliser samt 0,5 m ved siden. Som jeg læser det er det korrekt.


Lmchm
Et måske naivt spørgsmål. Skal som beskrevet længere oppe igang med at renovere badeværelse. I den forbindelse opsættes Fibergips. Umiddelbart er der idag to lag vådrumsgips. Synes håndværker sagde at inderste lag oprindelig gips bliver siddende og så ny Fibergips/farmacell ovenpå. Er det ok?

Lmchm
Ja det er ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også