Hej alle
Er i gang med et større bådprojekt og er i den forbindelse i tvivl om hvad jeg skal vælge
Råd og ideer ønskes, tænk ikke så meget på den gængse plads, det er mere energikilde jeg ønsker råd til
Alternativ 1: Dieselkomfur fra wallas, dyr i indkøb men samme energikilde som motor. Hvor godt er det egentligt? Effekt, reservedele?
Alternativ 2 : Gaskomfur, er skrækslagen ved at skulle installere dette og hørt mange skrækhistorier, men hvad er reelt op og ned. Men er det nu også så farligt endda, findes jo også i campingvogne og autocampere. Umiddelbar minus, kondensvand skabende naturligvis skal der udluftes, 2 energikilder( hvem glemte lige at ombytte en gasflaske( er jo kun tilladt med 1x fyldt og 1x tom i samme skab) , opbevaring af flaske ikke noget problem( særskilt skab/ opbevaring med 19mm hul i siden mod bunden for udløb af evt. gas.
Og må man montere et gaskøleskab( gas/12v/ 230v)?
Hvad koster et aut. Tjek at installation er korrekt udført?
Installation vil I bedste / værste fald være de Max 120 cm slange og op til de 9 mtr. max i rør( der vil være enkelte samlinger( gennem skot etc)Og må der det?))( længst væk) inkl sløjfe( og gerne tilslutning af både komfur og køl). al montage naturligvis med de rigtige tilslutninger, støttebøsninger etc lækagetester, manometre 30 mbar, ce mærkning. Tænker ikke jeg har problemer med egen montage.
Må kobberrøret gå igennem motorrummet under hensyntagen til min. afstanden til kontakter, åbninger, strøm, andre rør, synlige og nem adgang jvf. Vejledningen
Findes der andre måder at slukke gassen på end den fysiske ved flasken hver gang man skal det?
Alternativ 3: alm komfur og køl under hensyntagen til dimensionering af kabler, sikring etc evt kraft fra land. Fordele relativ billig hvidevare ift til alt. 1 og 2, men kun adgang til strømmængde som kræves ved land ved egen plads og ikke sikkert at man har det i en anden havn
Gl. Fiske ( haj)kutter fra 1930, ok med plads, længde 18
Spændende hvilke input der kommer
Mvh