Gas om bord

Hej alle

Er i gang med et større bådprojekt og er i den forbindelse i tvivl om hvad jeg skal vælge
Råd og ideer ønskes, tænk ikke så meget på den gængse plads, det er mere energikilde jeg ønsker råd til

Alternativ 1: Dieselkomfur fra wallas, dyr i indkøb men samme energikilde som motor. Hvor godt er det egentligt? Effekt, reservedele?

Alternativ 2 : Gaskomfur, er skrækslagen ved at skulle installere dette og hørt mange skrækhistorier, men hvad er reelt op og ned. Men er det nu også så farligt endda, findes jo også i campingvogne og autocampere. Umiddelbar minus, kondensvand skabende naturligvis skal der udluftes, 2 energikilder( hvem glemte lige at ombytte en gasflaske( er jo kun tilladt med 1x fyldt og 1x tom i samme skab) , opbevaring af flaske ikke noget problem( særskilt skab/ opbevaring med 19mm hul i siden mod bunden for udløb af evt. gas.
Og må man montere et gaskøleskab( gas/12v/ 230v)?
Hvad koster et aut. Tjek at installation er korrekt udført?
Installation vil I bedste / værste fald være de Max 120 cm slange og op til de 9 mtr. max i rør( der vil være enkelte samlinger( gennem skot etc)Og må der det?))( længst væk) inkl sløjfe( og gerne tilslutning af både komfur og køl). al montage naturligvis med de rigtige tilslutninger, støttebøsninger etc lækagetester, manometre 30 mbar, ce mærkning. Tænker ikke jeg har problemer med egen montage. 
Må kobberrøret gå igennem motorrummet under hensyntagen til min. afstanden til kontakter, åbninger, strøm, andre rør, synlige og nem adgang jvf. Vejledningen
Findes der andre måder at slukke gassen på end den fysiske ved flasken hver gang man skal det?
Alternativ 3: alm komfur og køl under hensyntagen til dimensionering af kabler, sikring etc evt kraft fra land. Fordele relativ billig hvidevare ift til alt. 1 og 2, men kun adgang til strømmængde som kræves ved land ved egen plads og ikke sikkert at man har det i en anden havn
Gl. Fiske ( haj)kutter fra 1930, ok med plads, længde 18
Spændende hvilke input der kommer
Mvh
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Pirat
I langt de fleste havne er der el includeret i havne pengene,så vi har både campinggaz og el. dvs.en elkogeplade med 2 blus. Det er sjældent vi bruger gassen,men den der hvis vi skal ankre. Campinggaz er også blevet sindsygt dyrt,både i Danmark og udenlands.
Det kræver naturligvis du har 220v ,og hvad der følger af sikkerhedsregler-generator,charger osv.
Mvh. June d 6

 

Hej. Vi har gas install. nu på 20énde år, ingen problem. Gasflaske er 3Kg. camping gas, ok lidt dyrt, men det er kassen lavet til. Umiddelbart efter regulatoren sidder der en lille gastester, så 1/2 m. gasslange dernæst kobberrør gennem 2 skot, igen gasslange til komfur. Kun een gang har der været problem, en helt nu regulator regulerede ikke, Der skete ikke noget, da fruen tydeligt kunne høre hvislen fra brænderen inden hun tændte, ellers må jeg sige at det er nemt. bruger vel ca 1 stk 3Kg knap og nap om året. 
har gaskomfur og kæl i min båd men har sat en gasalarm op i tilfælde af lækage men har min flaske stående på dæk slukker godt nok altid ude på flasken bare for at være helt sikker god vind mvh Jan

Jan Pedersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis