Har 3 faser 16 ampere, skal tilslutte 3 faser fra induktionsplade og 1 fase fra ovn (4 faser ialt)



Kære LDS.

Har søgt efter et svar på mit spørgsmål, men uden held, så nu prøver jeg at starte min første tråd.

Jeg har en eksisterende elektrisk installation: 3 faser, hver med 16 ampere.

Jeg har tænkt mig at købe følgende:

- Induktionsplade der ifølge tilslutningsskema skal bruge 3 faser (altså i alt 11000 watt)
- Ovn, der skal bruge 1 fase med 16 ampere (3600 watt)

Altså skal der installeres 4 faser ialt. Mit spørgsmål er om jeg kan bruge eksisterende installation til begge apparater eller om installationen skal opgraderes (altså etablering af endnu en fase)? Hvis det er muligt at tilslutte begge apparater til installationen, hvad er så konsekvensen ved dagligt brug? Er det kun et problem hvis jeg bruger twinbooster på alle 6 kogeområder samtidigt med pyrolyse på ovnen at det “går galt”? Og hvad går galt, vil en sikring sprænge eller hvad vil der ske?

Kan ikke lige overskue konsekvenserne hvis installationen skal opgraderes....

Håber I vil hjælpe med at svare 👍😁

PS. Ved godt at jeg ikke selv må lave installationen, men vil gerne vide om mit potentielle køb medfører en stor udgift til opgradering af installationen også.

Mvh
Thomas
Kære LDS. Har søgt efter et svar på mit spørgsmål... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@gregersen:
Så hvad gør lusen til den 3. Fase af forskel, fremfor “bare” at tilslutte til to faser uden lus? (nu er det bare for min egen forståelses skyld 😁)
Jeg forstår det I skriver således: at tilslutte med en eller to lus er reelt ligesom at tilslutte direkte til alle 3 faser som 1. Løsning i skemaet viser - er det korrekt? Hvis ja, hvorfor skal man så bruge lus i sådan en installation?

Inde i kogepladen er de enkelte kogeplader delt op, så der kan buges 3 faser, hvilket giver den laveste strøm pr. fase. Når du lægger en lus mellem to af faseklemmerne deles den fase mellem de to tilslutninger. Det er den mest brugte metode ved grupper med 16A sikringer.

I forhold til belastningen så forstår jeg det som om at tilslutning til alle 3 faser, samt ovn til én af de 3 faser vil skabe den mest optimale fordeling af belastningen - er det rigtigt forstået?

Nej, det er ikke nødvendigvis den mest optimale måde, men en af måderne at forbinde kogeplade og ovn på. Som Erik skriver, er det ikke sandsynligt at du bruger pyrolysefunktionen samtidig med at du laver mad. Og derfor kan du bruge den metode, fordi termostaten i ovnen kobler til og fra og dermed ikke belaster hele tiden.


fase
Ved én fase skal du altså drive hele pladen med kun 3680w tilrådighed, hvor du ved to faser kan forsyne begge halvdele af pladen med hver 3680w.

Hvorfor diskussionen om hvornår sikringen springer har været på banen. 

Elektronikteknikeren
Det er IKKE 1, 2 og 3 der er faserne! Det er L1, L2 og L3 der er faserne. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Alle svar er naturligvis korrekte. Men jeg kan læse at du fokuserer meget på 2 eller 3 faser så jeg vil prøve med en meget enkel forklaring.
L1 forsyner en del af komfuret
L2 med lus forsyner også en del af komfuret. Det er ikke præcis fordelt med 1/3 og 2/3 for ingen ved hvilke plader du lige nu har gang i.
Så du bruger / belaster kun de 2 faser med komfuret. Du skriver " det er det samme som at bruge 3 faser " ) Rent brugs mæssig er det det samme, dine kartofler koger på samme måde og dine frikadeller steger på samme måde. MEN elektrisk er der den fordel at den 3. fase L3 kan bruges til ovnen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis