Elcykelmotor "hænger"

Hej Jeg har en ladcykel fra 2015 med en 8FUN motor på baghjulet. Motoren har typenummeret: BFY1411H15404

Problemet er at friløbet har "sat sig fast" dvs når der ikke trædes i pedalerne trækkes motoren med rundt, og dermed bremses cyklen betydeligt.

Jeg har kunnet skille motoren sådan at jeg kan se koplingen (jf billedet herunder), men jeg kan ikke få trukket det mere fra hinanden. Kan I hjælpe med hvad fejlen kan bestå i og hvordan man får den udbedret (skilt yderligere ad)?. OG nok så vigtigt, hvor får man de rigtige reservedele til denne model af motor?

Venligst, Silas

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er tilsyneladende fræset spor i skiven ( med din tommelfinger på )  og ned i akslen. I de spor er der monteret en not som i en remskive. Så mon ikke du skal have en aftrækker på skiven  og så trække denne ud.
Ellers kender jeg ikke spor til cykelmotorer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for tippet, venter lige med at trække hårdt i det da motoren som sådan fungerer, Er bange for at komme til at ødelægge den hvis jeg ikke ved hvor jeg kan finde stumper. Hvis jeg finder en løsning skriver jeg den herinde.
godt nytår, Silas
Du kan lægge et par stykker jern ind under pladen, så den er godt støttet. Det lægges imellem 2 borde eller 2 stakke fliser bare det er stabilt. Så skruer du en skrue ned i enden af akslen og slår hårdt på denne skrue. ( skruen bliver sikkert ødelagt men akslen tager ikke skade )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Fandt en nabo som arbejder med elcykler. "Skiven" er reelt et friløbsleje hvor stumperne indeni har låst sig.

Fik den banket af med en gummihammer ved at slå på akselen.

Desværre har Christiania Cykler valgt at bruge en kina motor til deres elcykler. Dog af mærket Bafang som jf naboen er i den bedre ende af kinaskalaen.
Lejet kommer med de tre små tandhjul på og jeg har prøvet lykken på Aliexpress for et funktionelt leje, da det ikke er noget der føres som reservedele i DK.

Såee, om 2-3 mdr kan jeg, se om stumperne virker sammen...
Nej, men at finde, og få, stumperne er en udfordring til en ældre Bafang motor
Det er jo kun lejet der skal skiftes har jeg forstået

Ja, det er een store skive med tandhjul som er én integreret enhed nittet sammen som skal skiftes. Dét er ikke problemet. At finde en ny integreret skive i DK er ikke let
Har du prøvet at vaske lejet ud med benzin det er måske bare skit og møj der er årsagen til at det ikke virker.
Opfølgning:
Lejet var fuldstændig låst og kunne ikke løsnes. Fandt noget der lignede på dimensioner på Aliexpress. Stumperne er lige kommet, passer på aksel og i hus, og friløbet kører nu igen.
Så, cyklen skal nok komme ud igen, men hvis man skal købe sig elcykel kan det nok svare sig at spørge til fabrikatet af motoren og gå med et hvor producenten har hjemme i den vestlige hemisfære.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis