Knirkende parketgulv på strøer

Hej LDS'ere, godt nytår!

Jeg står med et parketgulv på strøer og opklodsning (22 mm parket i eg eller bøg, 40 mm strøer og 70-80 mm opklodsning, rågulv af 200mm betonelementer, hus bygget i 2001) som nogle steder knirker en del. Måske ordet knager faktisk beskriver lyden bedre, da det er en relativt dyb lyd. Da vi købte huset var vi godt opmærksomme på at det knirkede/knagede enkelte steder, men efter vi har indrettet os og er kommet på plads er det begyndt at være lidt af et irritationsmoment for mig. Specielt fordi fruen ofte står op kl 05:00, og jeg gerne have lov at sove Der er en del tråde her på LDS og rundt omkring på nettet, som vedrører samme problemstilling, og jeg kan læse mig frem til at jeg har følgende valgmuligheder:
1) Op med gulvet og læg noget nyt
2) Forsøg at understøtte strøer lokalt m. gulvjacks

Mulighed 1 er jeg ikke specielt interesseret i at arbejde videre med. Mulighed 2 har jeg dog set foreslået flere steder og har dermed vakt min interesse. Jeg kan dog til min store ærgrelse ikke finde nogen som poster resultaterne ved brug af gulvjacks! De er halvdyre, men jeg vil gladeligt smide 1000-1500 kr efter gulvjacks og et fladbor, hvis det kan afhjælpe problemet.

Jeg kan dog også læse mig til at det ofte er forvitrende/smuldrende knudsen kiler, der er årsagen til problemet. Opklodsningen under mit parketgulv består dog i en kombination af 2 lag træ (krydsfiner?) samt en betonklods, så det er sandsynligvis ikke smuldrende kiler der er mit problem.

Jeg fik mast telefonen ned hvor ventilation fra badeværelse er ført igennem, for at få billeder af opklodsningen. Se vedhæftede.

Som altid er alt input, både råd og løsninger, værdsat!

Ingeniør født med ti tommelfingre
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der slet ikke nogen, som evt. har erfaring med brug af gulvjacks til at reducere lyden af et knirkende gulv, eller nogen der har erfaring med hvad der i mit tilfælde kan være årsagen til at det knirker?

Hvis det slet ikke er pga. strøernes understøtning af parketgulvet, men parketgulvet i sig selv, er der nok ikke meget at hente ved brug af gulvjacks :-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Jeg er mester på en kigger.. Jeg har overvejet løsningen,  men fravalgt, da vi har fletparket, og er nervøse for om det kan laves pænt.. med propper..
Som lægmand,ser strøer og understøtning da fint ud.. er fotos fra et sted, der knirker?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej lyhne, en kigger er godt!

Umiddelbart tænker jeg at du har ligeså gode muligheder for et pænt resultat med fletparket som jeg har med mit stavparket. Jeg har en forestilling om at resultatet afhænger af hvor heldig du er med dine propper. Jeg har overvejet selv at lave mine propper på svogers værksted, så man har lidt mere kontrol over hvor godt et match man får forestiller jeg mig. Jeg er egentlig mest nervøs for, om jeg reelt set kan få reduceret gulvets knagen! Har du hørt om nogen der har fået gode resultater med gulvjacks?

Jeg synes også selv det ser ud til at være udført efter bogen, både hvad angår opklodsningens størrelse (mener man siger min. 100x100 mm hvis der anvendes træplader af forskellig art) og afstand til vægge. Desværre er billederne ikke fra et område, der knirker. Sådan er det jo næsten altid ;-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Og måske disse (copy paste til din browser):

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/130934/s/knirkende-gulv

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/161601/s/knirkende-trae-gulv/pg/3
Annonce
Tak Funkmaster, jeg har været alle de linkede tråde før jeg lavede opslaget, men det gør dem ikke ringere. Har lige været dem igennem en ekstra gang, men der er desværre ikke nogen der fortæller hvordan resultatet er blevet ved brug af gulvjacks :-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Jeg har gennem et teknikskab og lidt asen og masen fået syn for sagen i køkkenet hvor gulvet også knirker lokalt, dog ikke så omfattende et problem som på første salen. Opklodsning er efter samme princip på billederne længere oppe i tråden, så jeg er nok nået til den konklusion at knirkeriet nok IKKE kan afhjælpes med gulvjacks...

Nu er jeg så lidt i tvivl om hvorvidt det overhovedet kan løses uden at lægge gulvet om, hvilket jeg vil være rigtig ked af at skulle ud i.

Ingeniør født med ti tommelfingre
Papiruld Danmark har et produkt de kalder "lyd", der skulle være godt til at lydisolere mellem etageadskillelser. Måske det kan blæses ind under gulvet?

Det løser selvfølgelig ikke selve problemet og selvom jeg egentlig selv er skeptisk, så kan det måske være med til at dæmpe lyden til et acceptabelt niveau. Det er min erfaring at gulve på strøer med hulrum generelt støjer meget når man går på dem/taber ting mv.
Det var måske værd at ringe til papiruld eller en anden virksomhed og lufte tanken.
Tak for input Tres. Det vil sandsynligvis absorbere en del af støjen, men jeg tvivler på at jeg reelt set kommer problemet rigtigt til livs. Umiddelbart er det ikke så meget hulrummet og den dunken det giver når man går som er problemet, men at gulvet knirker og knager når man går på det. Jeg tror desværre jeg er nødt til at finde på en løsning som betyder at jeg skal igennem selve parketgulvet.

Oprindeligt var min idé at bruge gulvjacks fordi jeg troede det var opklodsningerne, der gav problemet, men nu hælder jeg faktisk mere til at det er et problem som ligger i samling mellem strøer/parketgulv eller i samlingerne mellem parketgulvets enkelte dele.

Jeg kan se at man ofte efterskruer/-sømmer brædder på strøer så de søm som oprindeligt er brugt til at fastholde brædderne til strøen ikke glider og dermed larmer. Jeg kan dog ikke finde ud af, om dette er en gangbar løsning ved parketgulvet.

Ingeniør født med ti tommelfingre
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis