Rester af gammelt asbesttag i haven

Hej. Vi har købt et hus for et års tid siden, hvor vi fik fjernet det gamle asbesttag - taget var så gammelt og slidt, at nogle af pladerne var faldet af og næsten smuldret. Nu har vi et nyt super godt tag.
Meen... vi har siden hen fundet en del stumper fra det gamle asbesttag i haven. Vi har selfølgelig fjernet det vi har fundet, men jeg bliver pludselig bekymret om, om der så ligger meget asbeststøv i hele haven, som det gamle tag har afgivet.
Nogen der har nogen ide om, hvor alvorligt man skal tage det?
Tak
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Asbest fra eternittage kan i store mængder være kræftfremkaldende, men i støvform. Hvis det er vådt er fibren bundet. Det eneste du kan gøre, er enten at henvende dig til dem der har lagt taget og nedtaget det gamle og be dem fjerne alle rester, få testet grunden for asbest. Alternativt kan du selv fjerne stumper igen sæk og bortskaffe dem og leve med set. Risikoen er efter min bedste overbevisning lille.

 

For det første, er du sikker på der er asbest i pladeresterne, når det gamle tag smuldrede og gik i stykker, tyder det meget på det er asbestfriplader.

Drejer det sig om asbest, så fjern stymperne som de dukker frem, når de ligger i jorden og er fugtige, støver de jo ikke med fibre.

Vi prøver igen, i morgen --
Problemet med asbest er, at der til stadighed dukker nye bivirkninger op man tidligere ikke har været opmærksom på.

Det er ikke alene asbeststøv der har helbredvirkninger, Der er også andre faktorer der spiller ind. Det oplyser min hustru som er intensiv sygeplejerske på et af landets skarpeste afdelinger tilknyttet nyeste forskning.

Din hidtidige ageren med at fjerne de stumper du har fundet har hidtil være god latin. Du har reelt ikke haft andre muligheder.

Tilbage står, at du risikerer at stå med en forurenet grund hvis ny forskning viser yderligere komplikationer.

Derfor er det bedst at få fastslået allerede nu om du er købt eller solgt i tilfælde af et salg, fordi nyeste lovgivning om ansvarsfordeling åbner mulighed for tilbagevirkende økonomiske sanktioner.

Vished giver dig de bedste muligheder allerede nu, at planlægge på den lange bane.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 02-01-2020 20:57:06

Problemet med asbest er, at der til stadighed dukker nye bivirkninger op man tidligere ikke har været opmærksom på.

Det er ikke alene asbeststøv der har helbredvirkninger, Der er også andre faktorer der spiller ind. Det oplyser min hustru som er intensiv sygeplejerske på et af landets skarpeste afdelinger tilknyttet nyeste forskning.

Din hidtidige ageren med at fjerne de stumper du har fundet har hidtil være god latin. Du har reelt ikke haft andre muligheder.

Tilbage står, at du risikerer at stå med en forurenet grund hvis ny forskning viser yderligere komplikationer.

Derfor er det bedst at få fastslået allerede nu om du er købt eller solgt i tilfælde af et salg, fordi nyeste lovgivning om ansvarsfordeling åbner mulighed for tilbagevirkende økonomiske sanktioner.

Vished giver dig de bedste muligheder allerede nu, at planlægge på den lange bane.

 Mage til en sludder for en sladder, skal man da lede længe efter   

Nå! - her vi så endnu en der har studeret på selveste University of Google under ledelse af ingen ringere en professor Youtube.

Du bedes venligt oplyse hvor det personale det indgående arbejder med problemerne tager fejl.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Nu synes jeg trådstarteren skal få klarlagt om det gamle tag var med asbest, eller om det var asbestfri plader.
Er det de asbestfri plader er der jo ingen problemer..

Hvis det gamle tag smuldrede væk, er der gode muligheder for det var asbestfri plader.

Hvis det er asbest plader, bør firmaet der lavede arbejdet, fjerne resterne/rense grunden.


Vi prøver igen, i morgen --
Rantzau skrev den 02-01-2020 20:57:06

Det oplyser min hustru som er intensiv sygeplejerske

Nå det var der hun fandt dig  

(undskyld, kunne ikke lade være)

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Alle. Tak for alle svar. Også selvom jeg kan fornemme små uenigheder :)
Det er skifer eternitplader med aspest i fra 1971! Helt enig, at firmaet, som fjernede det gamle tag skal fjerne deres efterladenskaber. Sagen er bare den, at inden de startede, var der faldet nogle plader ned, som var smadret, og som var meget roderede. Så der ligger helt sikkert apsestslam og små stykker i haven. Spørgsmålet er bare, hvor meget og hvor farligt det er at det ligger der.
Nu har jeg snakket med et firma der kommet og laver en miljøscreening af haven og tager nogle tests. Så må jeg tage den der fra.
Vil selvfølgelig gerne undgå at hele haven skal graves op, men hvis haven er helt forurenet, så må må den renses! Jeg har trods alt to børn, der kommer til at lege i den.
Det lyder som et fornuftigt tiltag..
Ja jo noget problematisk, hvis der var asbest stumper på grunden, inden håndværkerne skiftede taget.
Hvordan håndterede håndværkerne, pladerne da de tog taget ned..

Du skal nok også være opmærksom på, hvordan det ser ud på dit loft, der kunne jo også meget vel være asbest stumper...

Vi prøver igen, i morgen --
Hej
Hvad endte sagen med?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis