Altech gulvvarme system driller.

Gulvvarmen i min kærestes kælderen har drillet her i efteråret, og det er svært at få rigtig varme på. Systemet er delt op i tre kredse (værelse, alrum og gang). I ingen af de tre rum er det muligt at skrue op for varmen selvom der skrues helt op på termostaten, så bliver der ikke over 20 gr.
Problemet opstod efter at der havde skruet ned (ikke slukket) på termostaten i værelset.

Kontrolenheden har været helt slukket/resettet og så derefter parret igen med de tre termostater, hvor batterierne er skiftet.

Alle tre kredse lyser konstant rødt hvilket iflg. manualen skulle betyde at kredsen trækker varme, men ser kun ud til at telestarten for den ene kreds (værelset) kan trække varme (blå ring er synlig), og der er nu varme også varme på der, mens resten er kolde.

Endelig når de tre telestaterne (hætter) afmonteres, så kommer der varme i alle tre rum efter et nogle timer, så selve varmesystemet skulle være OK.

Så umiddelbart tænker jeg at det er to andre telestater, der er defekte, men er der en simpel måde at teste det af på inden vi køber nogle nye, og er der andre bud på hvad fejlen kan være?

På forhånd tak.

mvh
Morten

Varmesystemet består af følgende komponenter:

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du tager ledningerne fra en defekt telestat og flytter til en udgang som du ved virker. Så venter du tre min og ser om den har åbnet. Har den åbnet, så er det styringen den er gal med. 

 

Så har jeg prøvet at flytte telestaterne til en anden udgang og ingen af dem åbnede inden for tre minutter. Så tak for det, konklusionen er at telestaterne ikke virker.

Der er så dukket et par andre spørgsmål op undervejs:

  1. på den kreds der virker i værelset, er det ikke muligt at skrue op for varmen til mere end  21-22 gr. og vi vil gerne have mulighed for at kunne skrue lidt højere op

  2. vi har haft telestaten afmonteret på kredsen i gangen, uden at der er kommet varme på der
Hvad kan det mon skyldes ?

De to termometre på fordeler-systemet står på hhv. 36 gr på det øverste og 24 gr på det nederste.

Har lagt øret til cirkulationspumpen og den kører rundt.

mvh
Morten
Vedhæftede filer:
Er det ikke lidt underligt hvis 2 telestater er blevet defekte samtidig?
Jeg har samme styring og telestater, bare med 12 kredse. Der står Neotherm og ikke Altech på fakturaen, men dine billeder af brugsvejledning og telestater er fuldstændigt mage til mit. Efter 3-4 år fik jeg samme problem som du beskriver, kun telestaten på 1. kreds åbnede uanset hvad jeg gjorde. Til sidst henvendte jeg mig til BilligVVS, hvor jeg havde købt anlægget, og de kunne få fat i en ny styring selvom den var udgået fra leverandøren. Den har så virket et års tid, men nu har den fået samme problem. Jeg har ingen forslag til løsning, men syntes lige jeg ville give min erfaring videre.
I en gulvvarme kreds bør der ikke være så stor forskel på frem og retur. Det tyder på at du OGSÅ har dårlig cirkulation. Du kan høre cirkulationspumpen kører men er du sikker på at det er den. Den store skrue lige midt på pumpen kan skrues af ( der kommer få dråber vand ) og du kan holde en skruetrækker ind på akselen og kan mærke om den drejer rundt.
De allerøverste glas er flowmålere. Der burde der være noget der hæver sig ved flow.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis