Laske på skæve bjælker

Hej

Jeg er ved at oprette gulv ved at sætte lasker på siden af de gamle bjælker. Desværre er mange af bjælkerne skæve og meget runde. F.eks. er der på bjælken på fotoet ikke nogen reel flade at lægge an imod på den sidste halve meter. Hvordan fastgør jeg bedst lasken på dette stykke?

Dernæst kommer der til at mangle understøtning til pladerne ude ved væggen. Monteringsvejledningen til pladerne siger at det yderste strø skal være 40 mm fra væg. Umiddelbart planlægger jeg at montere liste oven på bjælken og høvle ned til rette højde. Er der en bedre metode?

På forhånd tak
Torben
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lave en plan flade på de runde bjælker hvor du skruer hjælpespæret fast, og så sætte et passende stykke krydsfiner i mellem.
Bjælken ind mod vægen, ville det være helt umuligt at fjerne den, og ligge en ny ind?

Men eller som du selv er inde på, så få den høvlet lidt ned, og sæt en liste på, som du så kan høvle med.


Vi prøver igen, i morgen --
Det er en etagebygning, heldigvis stueetagen, men generelt har jeg ikke adgang etagen under. Det er derfor svært at udskifte bjælken. Det er også årsagen til at der stadig er indskudsbrædder.Det gør det også svært at komme til at afrette siden af bjælken.

Det ser ud som om der er nogle steder på bjælken hvor der er en flad side, jeg ville starte med at skrue lasken fast der og så lægge nogle klodser ind der hvor der er mellemrum og så skrue fast når du har fyldt mellemrummet ud.

På den inderste bjælke kan du måske lægge nogle klodser så du har nogle punkter i den rigtige højde i stedet for en hel bjælke.
I stedet for at høvle den liste ned inde ved muren, kan du skrue en lægte på i fuld højde. så fastgør du en blyant på siden af din retholdt eller 2 m vaterpas og laver en streg netop der hvor højden skal være. ved at føre den vandret hen over dine bjælker. Lægten skrues af og saves i rundsav med netop synlig streg - skrues på igen og der er kun en lille del der skal høvles.
Alternativ laver du små toppe af krydsfiner / masonite / tagpap pr 30 cm langs muren. det skrues fast og der mærkes op på muren hvor disse toppe er så du kan ramme dem mem skruer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis