Projektleder på nybyggeri

Hej

Vi skal til at bygge hus i Fredericia og som udgangspunkt havde jeg tænkt mig selv at styre projektet, med hjælp fra en kammerat der arbejder som byggeleder. Jeg er vant til at køre større og mindre projekter og er som sådan ikke bange for opgaven. Fordelen ved denne løsning er desuden at jeg selv kan bestemme, hvilke håndværkere jeg bruger og derved være sikker på at jeg ikke bliver udsat for grov byggesjusk som efterhånden er mere reglen end undtagelsen. Jeg har som sådan alle håndværkerne på plads.

Jeg er dog nået til et punkt, hvor jeg tænker det kunne være rart for en gangs skyld blot at læne sig tilbage og overlade ansvaret til en anden :-). Er der nogen der ved om det er muligt at få et firma til kun at stå for projektstyringen (svaret er selvfølgelig ja, men jeg savner en "betegnelse" for sådan en person. Er det en byggeleder, projektleder eller noget helt tredje?). og hvad skal man forvente at prisen er?

Er der totalentrepenører hvor man selv kan bestemme hvem der skal udføre de enkelte fagentrepriser?

mvh Henrik
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved at købe totalentreprise huse så afskriver du dig retten til at vælge håndværkere. Sådan et byggefirma anvender typisk de samme håndværkere fra gang til gang og derfor bliver det lidt mere effektiv da de kender hinanden.
Ellers skal du have en arkitekt til at tegne huset, og så få en derfra til at føre tilsyn og stå som byggeleder.
Hvis du selv og din kammerat står for det, så skal du huske at alle aftaler, tidsplaner m.m. der forhandles undervejs skal skrives ned, på en måde så håndværkerne skal godkende dem. Der skal holdes jævnlige effektive byggemøder med ledelse af de enkelte fag på pladsen. Igen skal der skrives dagsorden inden, samt naturligvis referat som godkendes af alle eller en protest skrives ind senest ved næste møde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En mulighed kunne være et rådgivende ingeniørfirma der overtager alle forpligtelser. Det er dyrere. Til gengæld har de en forsikring i tilfælde af at resultatet fraviger kravspecifikationen.

Uanset hvad du vælger, bør du bruge kalorierne på en grundig udarbejdet kravspecifikation.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ville nok spørge en byggesagkyndig, det er jo en slags udvidet tilsynsopgave og det bliver nok ret dyrt at lægge det over til en rådgivende ingeniør.

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis