Brændekløver/hydraulik

Hej.
Jeg har denne opretstående brændekløver, som jeg egentligt er glad for, men den er blot ikke stæk nok. Vil skyde på den trykke på omkring 7-8 tons.
Jeg vil gerne have den til at trykke med noget mere og gerne meget mere, men spørgsmålet er også hvor meget selve opbygningen kan klare. Da jeg ikke har forstand på hydraulik, så mangler jeg en der ved noget om det.
Selve pumpen kan jeg ikke se der står noget på.
Selve pumpen aktiveres i bunden ved hjælp at en fodpedal og over i en eller anden hydraulik fordeler som også sidder ved pedalen.
Er der en der evt ved noget om det og som kan være behjælpelig ?
Da jeg købte den, der fulgte der også et kryds med som kniv, men har kun brugt den der sidder der på nu, da den ellers slet ikke kan arbejde. Jeg har kløvet fyrtræ fra skoven og gran fra et læbælte på den. Men der skal ikke være meget knast før den sætter sig fast.
Håber på noget hjælp.
Mvh Lars


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror bare du skal sælge den du har, og købe en der dækker dit behov. Gran fra læbælte er noget værre stads, og er bestemt ikke det nemmeste at kløve.
Du skal nok regne med at du også får behov for større motor, så hvis du vil køre på el, skal du nok skifte over til 3x400 V (kraft). En elmotor er langt mere behagelig at arbejde med end noget andet - men du er dog afhængig af en strømforsyning.

Søren O
Der sidder sikkert en skrue i siden af pumpen ( ved enden af motoren ) som regulerer trykket. Hvis det er motoren som kvæles, så er der ikke mere at hente i den maskine, men hvis du næsten ikke kan høre på motoren at den trækker, så er der mulighed for at skrue på overtryksventil, så der kommer noget mere tryk. Det helt klart give lidt mere bræk i konstruktionen men det må du jo lægge mærke til.
Jeg har hjulpet en kammerat med at forstærke en lignende flækker. Den havde ligesom lidt fjeder virkning i selve kroppen, og det medførte lidt farlige situationer fordi den kunne komme i tanker om at kaste med et stykke træ. Vi svejsede nogle kraftige trekanter under nederste bord og det hjalp meget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
der må væreen overtryks ventil et sted.
Som elmand skriver, kan du slet ikke hører motoren arbejde, så er den nok blevet slap med tiden.
sidder nok på "fordeler" blokken.

Men gå nu ikke helt amok med at skrue den op, det er store kræfter. er slangerne møre på den så går de nok til.
Hvis du skruer den alt for højt op i tryk så er det altså pumpen det går udover, eller selvfølelig motoren der ikke kan trække det
Okay, jeg må lige se om jeg kan finde den skrue du omtaler.  For mig viry det ikke til at jeg kan høre at elmotorer er på overarbejde. Det er blot at den ikke trykker nok.
Men kan det passe den ikke er lavet til at trykke med mere end de skønnet 7-8 tons ? Jeg har før haft en af de små 7 tons, og jeg synes ikke at den trykker mere end den nemlig.
Men jeg vil lige forsøge det du omtaler 👍

Eva elmand skrev den 01-01-2020 20:14:34

Der sidder sikkert en skrue i siden af pumpen ( ved enden af motoren ) som regulerer trykket. Hvis det er motoren som kvæles, så er der ikke mere at hente i den maskine, men hvis du næsten ikke kan høre på motoren at den trækker, så er der mulighed for at skrue på overtryksventil, så der kommer noget mere tryk. Det helt klart give lidt mere bræk i konstruktionen men det må du jo lægge mærke til.
Jeg har hjulpet en kammerat med at forstærke en lignende flækker. Den havde ligesom lidt fjeder virkning i selve kroppen, og det medførte lidt farlige situationer fordi den kunne komme i tanker om at kaste med et stykke træ. Vi svejsede nogle kraftige trekanter under nederste bord og det hjalp meget.

 


 

Takker.  
Jeg vil lede efter den stilleskrue hvor så end den er.
Skal den skrues ud af eller indad ?
Skal nok gøre det lidt af gangen 😁👌

subwoof skrev den 01-01-2020 20:23:53

der må væreen overtryks ventil et sted.
Som elmand skriver, kan du slet ikke hører motoren arbejde, så er den nok blevet slap med tiden.
sidder nok på "fordeler" blokken.

Men gå nu ikke helt amok med at skrue den op, det er store kræfter. er slangerne møre på den så går de nok til.
Hvis du skruer den alt for højt op i tryk så er det altså pumpen det går udover, eller selvfølelig motoren der ikke kan trække det

 


 

Annonce
Hvis du har mulighed for at sætte et manometer på, så du kan se trykket på hydraulikken, så kan du jo regne ud hvor meget den trykker, og justere du på overtryksventilen, har du mere styr på det du foretager dig.
En hydraulik cylinder med større diameter, vil give et højere tryk, men jo så nedsættes farten tilsvarende.

Vi prøver igen, i morgen --
Hedder det blot et manometer til hydraulik eller ?
Hvordan regner jeg det ud hvor meget den trykker ud fra det jeg aflæser på manometer ?

je_ns skrev den 01-01-2020 22:48:21

Hvis du har mulighed for at sætte et manometer på, så du kan se trykket på hydraulikken, så kan du jo regne ud hvor meget den trykker, og justere du på overtryksventilen, har du mere styr på det du foretager dig.
En hydraulik cylinder med større diameter, vil give et højere tryk, men jo så nedsættes farten tilsvarende.

 


 

For at regne trykket i kg ud, skal du kende stemplets diameter. Tryk(kg)= manometertryk(kg/cm2) * stempelareal(cm2).

fase
Den skal temmelig sikkert ind af, men det er ikke en garanti, for der er så mange slags ventiler til.

Du skal bare bruge et 250-300 bars manometer , men det også lidt af en investering for den kløver.

Trykket som kløveren udøver er et resultat af stempel diameter x tryk
Uthsen skrev den 01-01-2020 20:28:38

Takker.
Jeg vil lede efter den stilleskrue hvor så end den er.
Skal den skrues ud af eller indad ?
Skal nok gøre det lidt af gangen 😁👌

 

 

Du skal kende hydraulik cylinderens opbygning, for at regne ud hvor mange tons den trykker.

Der findes to typer cylindere, en hvor der bare trykkes på stempelstangen, så er der en returfjeder der returnere stemplet.
og en anden type hvor stempeldelen er tykkere inde i cylinderen, det er typisk en tovejs cylinder med stutser i begge ender.

Men på dit billede ser det jo ud til der er returfjedre, så er der sikkert også kun en tilslutning på cylinderen, som på det første billede, så regner du bare arealet ud på stempelstokken.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis