Brændekløver/hydraulik

Hej.
Jeg har denne opretstående brændekløver, som jeg egentligt er glad for, men den er blot ikke stæk nok. Vil skyde på den trykke på omkring 7-8 tons.
Jeg vil gerne have den til at trykke med noget mere og gerne meget mere, men spørgsmålet er også hvor meget selve opbygningen kan klare. Da jeg ikke har forstand på hydraulik, så mangler jeg en der ved noget om det.
Selve pumpen kan jeg ikke se der står noget på.
Selve pumpen aktiveres i bunden ved hjælp at en fodpedal og over i en eller anden hydraulik fordeler som også sidder ved pedalen.
Er der en der evt ved noget om det og som kan være behjælpelig ?
Da jeg købte den, der fulgte der også et kryds med som kniv, men har kun brugt den der sidder der på nu, da den ellers slet ikke kan arbejde. Jeg har kløvet fyrtræ fra skoven og gran fra et læbælte på den. Men der skal ikke være meget knast før den sætter sig fast.
Håber på noget hjælp.
Mvh Lars


 

Hej. Jeg har denne opretstående brændekløver, som... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, der sidder to fjedre udvendigt der trækker stemplet tilbage.

je_ns skrev den 02-01-2020 11:57:27

Du skal kende hydraulik cylinderens opbygning, for at regne ud hvor mange tons den trykker.

Der findes to typer cylindere, en hvor der bare trykkes på stempelstangen, så er der en returfjeder der returnere stemplet.
og en anden type hvor stempeldelen er tykkere inde i cylinderen, det er typisk en tovejs cylinder med stutser i begge ender.

Men på dit billede ser det jo ud til der er returfjedre, så er der sikkert også kun en tilslutning på cylinderen, som på det første billede, så regner du bare arealet ud på stempelstokken.

 


 

Den kløver jeg hjalp med at reparere, var en min ven havde fået byttet. Vi kontrollerede en forholdsvis ny kløver. Hvor jeg arbejdede har man en 20 tons donkraft med manometer / og tons visning på. Den forsøgte vi at "kløve " Det viste at selv en ny kløver der var specificeret med 10 t tryk kun trykkede med ca. 6 t Den ombyttede var så på de 10 tons med som skrevet tidligere for klein i konstruktionen.
Men hvis du står fast med din kløver i et stykke træ, så kan du skrue og med det samme se om der kommer flere muskler.
Stilleskruen sidder ofte med en kontramøtrik og eventuel en plombering. Så brydes denne mister du nok garanti, men mon ikke den er overstået for længst.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super😁👍
Det er som du beskriver til sidst, med at sidde fast i et stykke brænde og så skrue op, at jeg skal gøre det. Og jo, garanti er forlængst væk any way.
Havde ellers været spændende med et manometer hvor det kan aflæses, men så heldig er jeg vist ikke, t jeg har adgang til det.

ev elmand skrev den 02-01-2020 23:12:57

Den kløver jeg hjalp med at reparere, var en min ven havde fået byttet. Vi kontrollerede en forholdsvis ny kløver. Hvor jeg arbejdede har man en 20 tons donkraft med manometer / og tons visning på. Den forsøgte vi at "kløve " Det viste at selv en ny kløver der var specificeret med 10 t tryk kun trykkede med ca. 6 t Den ombyttede var så på de 10 tons med som skrevet tidligere for klein i konstruktionen.
Men hvis du står fast med din kløver i et stykke træ, så kan du skrue og med det samme se om der kommer flere muskler.
Stilleskruen sidder ofte med en kontramøtrik og eventuel en plombering. Så brydes denne mister du nok garanti, men mon ikke den er overstået for længst.

 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis