Skifte kontakt til kontakt med dæmper

Hej
Vi kunne godt tænke os at skifte kontakten til en kontakt med dæmper. For at undgå problemer spørge jeg lige her i forummet. Jeg ser nemlig rigtig mange godt råd og god hjælp. Så jeg håber en eller flere vil komme med et godt råd.

Spørgsmålet er hvorhen ledningerne skal flyttes til den nye kontakt?
Herunder ser I hvordan monteringen er nu og hvordan den nye kontakt med dæmper ser ud.

Mvh
Allan

Hvis det er det forkerte sub-forum, må I gerne flytte denne. Det er jo ikke præcis "Belysning" dette drejer sig om.


Mvh Allan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din nuværende kontakt ligner en korrespondance, så lyset kan tænde 2 steder. Det kunne tyde på at det er A korrespondance,  Så der skal monteres om i begge afbrydere.
Det ser ud som om de sorte er fast fase da den ene ledning går videre til afbryder ved siden af.
Den skal så i L i lysdæmper.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-01-2020 17:00:23

Din nuværende kontakt ligner en korrespondance, så lyset kan tænde 2 steder. Det kunne tyde på at det er A korrespondance, Så der skal monteres om i begge afbrydere.
Det ser ud som om de sorte er fast fase da den ene ledning går videre til afbryder ved siden af.
Den skal så i L i lysdæmper.

 Du har ret. Det er korrespondance. 

Som jeg forstår det så skal sort ledning i L på lysdæmperen? Hvad så med de orange?

Kan du vejlede mht. ommonteringen af ledningerne i den anden afbryder, hvis jeg viser et billede af ledningsføringen i den?

Mvh
Allan

Mvh Allan
Det vil mindske antal gæt hvis du viser et billede af den anden afbryder, OG om du ønsker at lyset stadig skal tændes fra den anden afbryder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Du har fuldstændig ret. Flere billeder = færre gætterier.

Ja, vi vil gerne kunne tænde og slukke ved begge afbrydere. Så din forespørgsel giver mening. 

Afbryder i den anden ende ser ud som på dette billede.

Mvh Allan

Mvh Allan
Der er 2 måder man kan lave korrespondance på.
Det er tilsyneladende en A korrespondance hvor der er fase i den ene afbryder ( her sorte ), 2 ledninger direkte imellem afbryderne, og så den røde fra nr. 2 afbryder og op til lampen.
Der er den rigtige måde at gøre det på,  nemlig at afmontere oppe ved lampestedet, og trække nye farver ledninger ned til afbryderne Ved lysdæmper skal en af de orange skiftes ud  med en anden farve måske rød. oppe fra lampested og ned til dæmper. Den er så tændledning og skal monteres i klemmen med bølgelinje, Nu virker din lysdæmper alene
Og den sidste orange skal så stadig have direkte forbindelse til afbryder 2. og skal i lysdæmper monteres i klemmen med pil Så skal den røde ledning trækkes ud og erstattes af en sort, da det tilsyneladende er den farve som fasen har i din installation Den skal så samles med faserne ( de sorte ) oppe i lampestedet. Så skal afbryder 2 monteres med en af disse 2 ledninger orange og sort i klemmen mrk. P og afbryderen monteres og låget sættes på med en fjeder under Sådan at der kun kommer en impuls over til dæmper når man trykker
og så den nemme ( ikke ulovlig men lidt fusk )
Samme fremgangs måde men du laver det med de lednings farver der er.
nemlig at afmontere oppe ved lampestedet, og montere om så den ene orange bliver tændledning til lampen , ved lysdæmper skal den monteres i klemmen med bølgelinje, Nu virker din lysdæmper alene
Og den sidste orange skal så stadig have direkte forbindelse til afbryder 2. og skal i lysdæmper monteres i klemmen med pil 
Så skal den røde ledning fra afbryder 2 samles med faserne ( de sorte ) oppe i lampestedet. Så skal afbryder 2 monteres med en af disse 2 ledninger orange og rød  i klemmen mrk. P og afbryderen monteres og låget sættes på med en fjeder under Sådan at der kun kommer en impuls over til dæmper når man trykker
Det er nok en sag for en elektriker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Erik
Tusind tak for dit ualmindelig udførlige svar. Det giver mig næsten dårlig samvittighed, at du er nød til at skrive et så gennemført omhyggelig og udførligt et svar på noget jeg troede var en lettere sag. Tak for svaret og din tid du har brugt. 
I lyset af dit svar tænker jeg at jeg hellere må få en elektriker til at se på det.


Mvh Allan
God beslutning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis