Naturskifer eller cementskifer?

Hej.
Vi har revet et skur ned fra 1974. Som underlag ligger der nogle plader som ligner skifer. Fliserne ligger i grus, men de har en smule mørtel/fliseklæb på bagsiden, så de er nok noget genbrug.
Fliserne har ca. samme længde og brede, men tykkelsen variere. Min kæreste vil nu gerne bruge dem til at lave en lille havegang, men jeg er i tvivl om det er ægte skifer, eller cementskifer, som jo kan indeholde asbest. En del af dem er knækkede, da jeg har haft traileren stående på dem i 1,5 år og de knækker nemt.
Er der nogen herinde der kan se om det er ægte skifer eller cementskifer?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok ikke naturskifer man har brugt til et skur , da det er/var vanvitigt dyrt , man finder det nok kun på huse i den dyre ende som er ca mere end 100 år gammelt , det er nok eternitskifer som i har og det indeholder ca 10 % asbest .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Tak for det hurtige svar. Jeg tænker bare at det måske godt kunne være naturskifer, da det jo ligner nogle plader, som er pillet op et sted og som er blevet lagt som fliser i skuret. Ville eternitskifer ikke have nogenlunde ens tykkelse? Jeg synes heller ikke at det ligner en cemenstrukut, der hvor de er knækkede (billede 2). Jeg har dog ingen forstand på det, og tænkt e at der måske var en herinde som kunne fortælle, om man kan se forskel på natur og eternitskifer. 
jeg synes ikke det ligner eternit, men bestemt heller ikke skiffer som plejer at være gråt til sort. For mig at se er det noget granit af en slags. især når man ser på brudfleden og stregen på det første billede. Så ligner det ikke eternit. Det kunne også være en dårlig kvallitet marmor. Prøv at hælde lidt eddikesyre på og se om ikke det bruser op.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas
Tak for dit svar. 
Hvis jeg hælder lidt eddikesyre på, og det så bruser op. Hvad endikerer det så, at de er lavet af? 
Så er det sandsynligvis marmor/kalksten af en slags, men det er svært at se ud fra dit billede.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis