Samlinger af 12mm MDF

Hej :)
Jeg er i gang med at bygge et højttaler kabinet (300x300x500mm). Jeg har valgt at lave det i 12mm MDF for at holde pris og vægt nede. Men jeg er blevet lidt i tvivl om, hvordan jeg kan samle delene. Jeg har lavet lidt forsøg med lim og dykkerpistol, men synes at det revner/flækker alt for nemt. Skal jeg bare nøjes med lim også bruge skruetvinger til limen har sat sig eller hvordan ville I gøre det?

Tak på forhånd og godt nytår til jer alle :)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fisk som kovas henviser til, ellers spånskruer hvor du har boret for, sammen med almindelige runde dybler.
Du kan også lave en "speciel fisk" i form af f.eks. en malings røre-pind ind i fuger du fræser (næsten) hele vejen i begge plader i en samling.

 

Du bør nok gå lidt op i tykkelse til et højtalerkabinet for at sikre en tilstrækkelig stiv konstruktion. Omkring 20 mm er passende til et kabinet i de dimensioner du påtænker.

Det gør også samlingen lettere. Fladerne skal være helt plane, og så så limer og stifter du kabinettet sammen.

Sømpistolen er al for voldsomt til MDF-plader.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Da du alligevel skal have dæmepemateriale indvendig, ville jeg lave nogle "lister" på indersiden der også holder yderpladerne i vinkel. 
Her et billede fra da jeg byggede køkkenhøjtalere. "Listerne" giver bedre stabilitet og gør det også nemmere at "banke" kassen sammen.
Jeg valgte at skrue dem sammen, hvilket set i bagspejlet ikke var en optimal løsning.
Mdf pladen arbejder i forhold til temperatur og fugtighed, så mine spartlinger kunne over tid ses igennem de mange lag maling.
Så hvis du vil male mdf ydersiden gør du klogt i at male dem på indersiden også  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også