Lak på Gulv med hvid lud? (Slebet 1 år siden)

Kære LDSer!

Mit første indlæg her, glædelig jul til jer alle.

Jeg har et spørgsmål;
Jeg fik slebet mine gulve for 1 år siden, herefter kom der hvid lud på. Som tiden gik fandt jeg hurtig ud af at gulv med hvid lud er et mareidt et holde rent og pænt, ydermere går vi med tanker om at få en lille en herhjemme, så jeg kan allerede se for mig hvordan gulvet bliver svinet til.

Mit Spørgsmål er så; Er det for sent at give gulvet en omgang lak eller 2? Er det noget man kan gøre selv? Eller skal det atter slibes igen?

På forhånd mange tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lud er kun et step på vejen for et vedligeholdelse let gulv. Er gulvet efterfølgende sæbe- eller oliebehandlet?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det blev behandlet med 3x sæbespåner efter påførsel, efterfølgende vasker jeg gulvet med sæbespåner ca en gang om måneden. Men alt sættet sig i gulvet og pletter er umulige at fjerne (ingen oliering) derfor tænkte jeg Lak for ar forsegle overfladen mod pletter og gør det nemt at fjerne? Men høre meget gerne andre forslag os. Den nuværende situation er bare ikke holdbar, hver eneste plet sætter sig og kan ikke vaskes væk (hvis man skrubber for hårdt fjerne jeg bare luden, og hvis jeg skrubber for lidt fjernes pletten ikke :-( )
Det lyder som en dårlig sæbekvalitet. Inden du går videre vil jeg anbefale du behandler gulvet med sæbe med et højt lanolinindhold. (omkring 80-85%).

Lak på et tidligere sæbe- eller oliebehandlet gulv kræve grundig rengøring for at sikre et godt resultat.

Almindelige sæbespåner til uldvask er revet sæbe med et fedtindhold på ca. 30%, hvilket ikke giver tilstrækkelig beskyttelse.

At du kan vaske luden af, tyder på at kalken ikke er fjernet tilstrækkelig før sæbebehandlingen. Lud udskyder kun gulning af nåletræ - det forhindre det ikke, men der går nemt 20-30 år før gulningen er synlig.

Vi har selv sæbebehandlede plankegulve der har overlevet tre aktive børns opvækst og indtil videre fire lige så aktive jagthunde.

... Vi bor på landet med meget kort afstand til alskens mudder og pladder.  

P.S. Det skal lige nævnes, at alle mine jagthunde har været tæver, og når de er i løbetid drypper de meget, men også blodpletter fjernes let med moppen på de sæbebehandlede gulve.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så hvad har jeg gjort forkert til at starte med siden gulvet ikke er beskytter ordentligt? Jeg købte bare flydende sæbespåner og gav gulvet nogle ordentligt omgange... :-(.. og er det en holdbar løsning at give det lak oven på en grundig vask med det du anbefaler? Eller tænker du noget helt tredje? Tak for dine gode råd her på nytårsdag!
Jeg formoder dine gulve er af nåletræ.

1: Derfor vil jeg anbefale du renser i bund med brun sæbe. Det er nødvendigt med en høj pH værdi for at rense i bund - derfor er brun sæbe det sikre (og billigste) valg. Herefter er gulvet sart for pletter.

2: Derefter giver du gulvet en ny gang lud efter dunken er godt rystet. Husk at fjerne alle kalkrester med rent vand - husk også gulvet stadig er sart for pletter.

3: Gulvet påføres en fed sæbeblanding hvor det overflødige fjernes efter en times tid. Processen gentages mindst 3 gange indtil overfladen er mættet med sæbe. Når gulvet er tørt føles det glat og en anelse klistret - det betyder intet. Det forsvinder efter godt et døgn ved normal stuetemperatur.

Angående sæbe: De sæbespåner der tilbydes i dagligvarer butikkerne indeholder kun 15-30% sæbe. Det står bag på varedeklarationen på posen.

Høkeren i Helsingør har den rette sæbe med højt lanolin indhold. Materialisten kan muligvis levere, men vær forberedt på at det kan være en skaffevare.

Ovenstående vil være mit første valg ved sæbebehandlede gulve, da en efterfølgende lakering kræver langt større forarbejde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Du fik slebet gulvet for kun et år siden, så jeg ville være ganske fortrøstningsfuld for resultatet ved en grundig rengøring, og tror ikke det er for sent at rette op på miseren.

Særlige genstridige pletter kan forsøges bleges med ufortyndet oxalsyre på en vatpind. Blegning skal foretages efter vask, og kan gentages efter behov - det er fordelen ved oxalsyre. Det fungerer godt sammen med brun sæbe.

Til sidst kan du roligt bruge Høkerens opskrift. Den har været brugt i århundreder og har for længst bevist sin brugsværdi.

Herefter har du et robust og rengørings venligt gulv som fuldt ud lever op til dine forventninger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis