Ny gulvbelægning med varmeplader på eksisterende terrændæk.

Hej,

Jeg skal have ny gulvbelægning og påtænker i den forbindelse at erstatte det nuværende parketgulv med gulvvarmeplader (Novopan eller lign) med ny laminat/lamelparket/vinylgulv ovenpå i en etplans villa fra 1971.
Dette skal være udelukkende for at hæve temperaturen på gulvoverfladen en lille anelse bare som et lille pift til komforten. De eksisterende radiatorer bliver bevaret.

Den nuværende konstruktion er, som man typisk gjorde i 70,erne, opbygget med 20 cm sand, 100 mm beton, plastfolie (fugtbremse), opklodsede strøer og øverst et 1" parketbrædder.
Jeg har målt ca. 23-24 cm fra overfladen på eksisterende beton og op til færdig gulvhøjde, så der er rimeligt med plads at arbejde på. Jeg er ikke interesseret i at bryde eksisterende beton op. Jeg er særligt interesseret i hvordan jeg opbygge en ny konstruktion for at undgå problemer med fugt og samtidig isolere mest muligt.

Hvordan ville i opbygge en ny konstruktion med gulvvarmeplader uden at bryde den gamle betonplade op ?

PS. Kommentarer om at "den eneste rigtige løsning" er at fjerne alt beton, grave ud, 300 mm flamingo og støbe ny beton med varme frabedes, da jeg ikke er interesseret i denne løsning.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afslib beton, afretning med flydespartel, trykfast isolering, dampspærre (klæbes bag fodpaneler), sporplader, aluplader, pex-rør, gulvpap, laminat/overgulv.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 30-12-2019 15:33:04

Afslib beton, afretning med flydespartel, trykfast isolering, dampspærre (klæbes bag fodpaneler), sporplader, aluplader, pex-rør, gulvpap, laminat/overgulv.

/BOFH

 Jeg troede ikke man brugte dampspærre i gulvkonstruktioner. Går det ikke galt når når der allerede er en fugtspærre under betonpladen ?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Antog at din fugtspærre var over beton og skal selvfølgelig fjernes hvis muligt, ellers kan man bore nogle huller igennem betonpladen for at perforere den, uanset hvad så må der ikke være noget organisk under dampspærren.

Har selv gjort akkurat det samme, ved os var det bare lecakugler hvor toplaget var begyndt at brække i stykker. Ville heller ikke fjerne den nederste betonplade da der så var en hel del indre bærende vægge der skulle understøbes.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 30-12-2019 16:26:06

Antog at din fugtspærre var over beton og skal selvfølgelig fjernes hvis muligt, ellers kan man bore nogle huller igennem betonpladen for at perforere den, uanset hvad så må der ikke være noget organisk under dampspærren.

Har selv gjort akkurat det samme, ved os var det bare lecakugler hvor toplaget var begyndt at brække i stykker. Ville heller ikke fjerne den nederste betonplade da der så var en hel del indre bærende vægge der skulle understøbes.

/BOFH

 Jeg har ikke lyst til at bore huller i beton på 45 m2 for at gennemhulle plastfolien under.

Hvis jeg skal have en dampspærre lige under gulvvarmepladerne og der ikke må være organisk materiale under, hvad gør jeg så op ad skillevægge der står på betonpladen.
Hvis jeg klæber dampspærren fast under fodpaneler, som foreslået vil den nederste del af skillevægge der er organiske (træ/gips) jo være under dampspærren ?

Spørgsmålet er om det overhovedet er nødvendigt med en dampspærre under gulvvarmepladerne, hvis betonpladen er knas tør ?
Ok, troede dine vægge er mursten som mine er. En lidt spøjs konstruktion, sikkert er det at fugt skal kunne undslippe og så er der lidt ligegyldigt om du har lyst til at bore lidt huller ;-)

Måske dampspærre kan føres ned til betonpladen ved de lette vægge men det ville jeg rådføre mig med en prof om?

Du ved jo reelt ikke om grunden til at betonpladen idag er tør, er fordi at fugt kan undslippe op ad - men det er helt sikkert at du skal have maksimal mængde isolering i hvor du i dag har hulrum i dit strøgulv, ellers kommer du til at fyre for fuglene.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
BOFH skrev den 30-12-2019 19:28:00

Ok, troede dine vægge er mursten som mine er. En lidt spøjs konstruktion, sikkert er det at fugt skal kunne undslippe og så er der lidt ligegyldigt om du har lyst til at bore lidt huller ;-)

Måske dampspærre kan føres ned til betonpladen ved de lette vægge men det ville jeg rådføre mig med en prof om?

Du ved jo reelt ikke om grunden til at betonpladen idag er tør, er fordi at fugt kan undslippe op ad - men det er helt sikkert at du skal have maksimal mængde isolering i hvor du i dag har hulrum i dit strøgulv, ellers kommer du til at fyre for fuglene.

/BOFH

 Inder- og skillevægge bygget i træ/gips var vel meget almindeligt i 70,erne ?

Jeg er enig i at fugten ikke må bliver spærret inde, og derfor er jeg også i tvivl om ikke jeg skaber flere problemer ved at indbygge en dampspærre i en ellers tør konstruktion, der allerede har en spærre mod opstigende fugt. Dette ved jeg selvfølgelig først med sikkerhed når betonpladen er blottet, men der hvor jeg har taget et bræt af virker det knas tørt.

Jeg har jo pt. 100mm rockwool + et mere eller mindre stillestående luftlag mellem rockwool og parket og der er jo ikke tale om at gulvarmen skal bære hele opvarmningen rummet, men bare hæve gulvtemperaturen en anelse.
Er det realistisk at yderligere isolering kan være rentabelt ?

Har læst at man ikke må isolere ret meget oven på en uisoleret betonplade, da indeluften ellers kan kondensere på en kold betonplade.
MAAN skrev den 30-12-2019 19:57:16

 Har læst at man ikke må isolere ret meget oven på en uisoleret betonplade, da indeluften ellers kan kondensere på en kold betonplade.

Korrekt, rockwool anbefaler max 75mm i strøgulve netop pga faren for skimmel i den type konstruktion med fugtspærre på "kold-siden", de har en god håndbog der hedder 'den lille lune'.

Selvom du kun ønsker at hæve gulvtemp en smule så vil du jo stadig bringe en varmekilde tættere på et pt meget dårligt isoleret og utæt gulv, din gulvvarme vil jo skulle modarbejde kuldetrækket fra undergulvet så derfor er mere isolering i en tættere konstruktion ligesom givet, ellers er det ikke pengene værd.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 30-12-2019 20:22:37

Korrekt, rockwool anbefaler max 75mm i strøgulve netop pga faren for skimmel i den type konstruktion med fugtspærre på "kold-siden", de har en god håndbog der hedder 'den lille lune'.

Selvom du kun ønsker at hæve gulvtemp en smule så vil du jo stadig bringe en varmekilde tættere på et pt meget dårligt isoleret og utæt gulv, din gulvvarme vil jo skulle modarbejde kuldetrækket fra undergulvet så derfor er mere isolering i en tættere konstruktion ligesom givet, ellers er det ikke pengene værd.

/BOFH

 Kan ikke finde noget om hvordan man efterisolerer en uisoleret betonplade oppefra i den lille lune.

Det bliver jo svært at isolere oppefra når hele problemstillingen er at betonpladen ikke må blive for kold på oversiden. Om man bruger mere Rockwool eller EPS er vel så ligegyldigt når der ikke må isoleres mere end 75mm på oversiden af beton.
Eneste løsning er vel så den du forslog med eps oven på beton og dampspærre øverst, men så har jeg udfordringen med den nederste del af skillevægge der vil være under dampspærren.
Nemlig!

Det er det der er hełe humlen om at perforere pladen da fugt så har mulighed for at forsvinde nedad, EPS som bærelag løser udfordringen fint da det er uorganisk, er hårdt nok til at bære uden at deformere og modsat stenuld kan det ikke opfugtes.

Til dine skillevægge har jeg ikke et bedre forslag, andet end at bygge nye op bagefter, derfor rådet om at søge hjælp ved en byggesagkyndig for at se om andet kan gøres.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvorfor nye skillevægge ? De skal vel bare tætnes mod det nye undergulv på en eller anden måde med dampspærre.

Hvor mange huller ville man skulle bore i beton ?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også