Hej LDS'ere.
Som overskriften anfører, skal jeg igang med at udskifte et bjælkelag/gulvspær, i forbindelse med rådskader på de gamle bjælker. Jeg fjerner helt de gamle bjælker, str. ca. 150 x 150 mm, og opsætter nye, dog i en mindre dimension, 45 x 145 mm. På de nye gulvspær, fastgøres en UNP profil, men jeg er i tvivl om hvor stor dimension jeg behøver? Har tænkt på en profil på 140 mm, men vil egentligt gerne vide om en mindre kan gøre det, ex. 120 el. 100 mm.
Tiden har vist, at de org. bjælker er underdimensioneret, med gyngen osv. til følge, hvorfor min nævnte løsning gerne skulle gøre gulvet stivere, og ikke give sig så meget over tid. Jeg har forgæves forsøgt at finde en beregner til dette på nettet, og håber derfor at der er en der kan beregne dette.
Efter at bjælkerne er monteret, skal der gulvspån med gulvvarme og et pt. ukendt trægulv. Dertil kommer alm. indbo til stue/kontor/køkken etc. Vægten overstiger derfor ikke 120 kg/m2, som jeg mener man regner med som vægtbelastning i bolig.
I stue/kontor sektionen, er flg. mål brugbare til beregning:
13 gulvspær, fordelt på ca. 9 meter, dvs. ca. 69 cm ml. hvert spær. Spænd på tværs 375 cm, excl. vederlag på ca. 10 cm i hver ende.
Køkken/spisestue/baggang, er flg. mål brugbare til beregning:
Her er der ca. samme antal spær, dog er det længste spænd dog 418 cm, excl. vederlag på ca. 10 cm i hver ende. Alm. køkkenindretning, spiseplads etc.
Hvis nogen kan beregne ovenstående, tænker jeg at hvis det gøres med udgangspunkt i de 418 cm, så er jeg "home free" med resten, da disse jo bliver stivere, da de er kortere.
Bonusinfo: Da kælderen i forvejen er for lav til at jeg kan stå i fuld højde, kan der ikke gives køb på højden der, hvilket vil sige at jeg ikke kan gå op i større dimension i rent træ, ligesom understøtning af spærene på midten ikke er en ønsket løsning. Derfor er stål løsningen. Jeg har taget udgangspunkt i, at alle træspær skal forstærkes, grundet de 69+ cm, ml. hver.
Håber det giver mening, ellers spørg.
PS: jeg køber ikke stålet i detailhandlen, så I behøver ikke tænke økonomi i løsningen.
På forhånd tak, og godt nytår til alle.