Male på kalkmørtel?

Jeg skal til og male vores nyligt pudset vægge i kælderen, væggene er blevet pudset op i kalkmørtel af hensyn til den fugt de er udsat for, det er derfor vigtigt at jeg bruger en difussionsåben maling. Men hvilken? Jeg har læst at jeg ikke kan bruge Webers cempexo da cementpulver ikke spiller med kalkmørtel?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kalkmaling eller silikatmaling er det mest optimale. Tjek at produktet er til indendørsbrug. Jeg har selv malet kældervægge med silikatmaling fra keim. De har et stort produkt og farveudvalg.

Hvis du maler lofter med silikat så husk at brug heldækkende beskyttelsesbriller. Malingen er ganske let ætsende når den er våd og af egen erfaring ved jeg at man føler sig pænt dum når man sidder på skadestuen fordi man brugte de smarte briller der er åbne I siderne også fik et sprøjt i det ene øje... 

Ask
Vores loftetage er pudset med kalkpuds og malet med lokalt produceret naturmaling a la dette https://www.linoliebutikken.dk/collections/naturmaling/products/vaeg-og-loftmaling Det har holdt nu i 20år. Og den er diffusionsåbn. Men kommer der stadig fugt ud så er silikatmaling nok bedre.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej dreier

Jeg svarer lige på din private besked her da svarerne også kan være relevante for andre der finder tråden.

Du har spurgt om jeg grundede væggene. Det er ikke helt entydigt da jeg havde meget forskellige overflader. Noget var nypudset, noget var oprindeligt puds med kalkmaling og noget var plastikmaling der på de indvendige vægge sad fint fast og derfor ikke skulle af.

På de rene flader med puds og kalkmaling fik de bare to lag keim ecosil ME. Men I det første lag blander man mere af keims fixativ væske (der vist er en slags grunder) I malingen. Hvis alle væge er nypudsede så er det en fin model

På plastikmaling brugte jeg keim indendørsgrunder og på et loft der delvist var repereret med fibergips (samt et par andre steder) brugte jeg keim intact der er en grunder med struktur i, hvilket kan give et mere ensartet/pænere resultat hvis underlaget ikke er ensartet.

Jeg malede det hele for to år siden og det står ihvertfald fint endnu

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også