Toilet tømmes langsomt

Kære alle,

Vi har et væg hængt toilet der tømmes langsomt når man trækker ud, og derfor skyller dårligt. Når toilettet skyller er der kun vand i 2/3 af kummen. Cisternen fyldes relativt hurtigt, så forventer ikke at vand tilførelsen er problemet.

Jeg har forsøgt at tage et kig inden i toiletet, men det er svært at komme til i det her tilfælde... 

I forbindelse med andre indlæg er på siden er det blevet forslået, at "symptomerne" måske skyldes at toilettet er kalket til. Vi har derfor forsøgt at hælde citronsyre i cisternen, dog uden held.

Har i et godt forslag til at afhjælpe problemet?

Såfremt løsningen er at anskaffe sig et nyt toilet - hvor stor en operation er det at skifte? Jeg vil selvfølgelig meget gerne gøre det selv.Hilsen
Martin 

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Kære alle, Vi har et væg hængt toilet der tømmes... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Med de nye oplysninger tror jeg vi alle har kørt lidt på vildspor.
Jeg opfattede citat fra trådens start  "Når toilettet skyller er der kun vand i 2/3 af kummen" Som om vandet stod 2/3 op i tønden. Men nu skriver du " fronten af kummen er helt tørlagt " så er problemet at der ikke kommer vand nok eller hurtig nok oppe fra cisternen.
Prøv så at påvirke løftemekanisme uden at betjenings panel er monteret. Hvis det giver væsentlig hurtigere vand ned i tønden kan det være at betjenings stangen skal flyttes en tak, så der bliver løftet lidt højere op i lukkerøret.
Eller du må se om du kan få justeret til lidt højere vandstand i cisternen, så der er mere vand til rådighed.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Jeg har ikke været helt tydelig i spyttet. Den tager jeg på min kappe. Ikke desto mindre har jeg lært lidt om hvordan sådan et toilet fungerer :)

Jeg får ikke mere ud af at påvirke løftemekanismen uden betjeningspanel så vil prøve at øge vandstanden i cisternen :) Men det tager en evighed at tømme cisternen ned i kummen så frygter at noget er kalket til derinde et sted...

Mange tak for svar allesammen! Det er meget værdsat!

Hilsen
Martin

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Du bør ikke øge skyllemængden eller vandmængden i cisternen.
Dit problem skyldes at skyllerøret fra cisternen og/eller skålen er tilkalket. Det er et almindeligt problem på Geberit cisterner (skyllerøret).

Af med skålen og rens skyllerøret med en gevindstang eller lignende. Rens så meget af det som muligt.
Skålen kan du ikke rense ordenligt, men måske gøre lidt ved, når du har den af (bagfra hvor vandet deler sig ud). Forsøg det først og se om det bliver tilfredsstillende, og ellers er det på med ny skål.
Det må være noget med at sætte svupperen godt fast i bunden af kummen, så den lukker tæt.

Så fyldes et glas citronsyre i kummen, og kummen fyldes med det varmeste vand fra bruseren. Helt til op over skyllekanten, så det lige akkurat ikke flyder over og ned på gulvet.

Så går du ind og sætter vand over til kaffe, og cykler en tur til nærmeste bager, som ikke er lagkagehuset.
Køb en kringle, som fortæres sammen med kaffen.

Når kringlen er væk, og det begynder at trykke lidt i maven, går du ud og hiver svupperen op af cisternen.

Hvis det har hjulpet, men ikke nok, kan du lade en blanding stå natten over, eller imens du er en tur i bilka, alt afhængig af hvad der tager længst tid. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 30-12-2019 21:32:29

Det må være noget med at sætte svupperen godt fast i bunden af kummen, så den lukker tæt.

Så fyldes et glas citronsyre i kummen, og kummen fyldes med det varmeste vand fra bruseren. Helt til op over skyllekanten, så det lige akkurat ikke flyder over og ned på gulvet.

Så går du ind og sætter vand over til kaffe, og cykler en tur til nærmeste bager, som ikke er lagkagehuset.
Køb en kringle, som fortæres sammen med kaffen.

Når kringlen er væk, og det begynder at trykke lidt i maven, går du ud og hiver svupperen op af cisternen.

Hvis det har hjulpet, men ikke nok, kan du lade en blanding stå natten over, eller imens du er en tur i bilka, alt afhængig af hvad der tager længst tid. 

 Hvad hjælper det at lukke tæt af i toilettet? Er det ik netop i røret fra toilettet der skal renses, og ikke selve kummen? 


Mvh. Christian M
 

Annonce
Jeg er nu nogenlunde sikker på at det er røret fra cisternen og ned i toilet der er delvis stoppet.
Når du har afmonteret fronten kan du tage åbne mekanismen ud, og så få din hånd ind og lukke for den lille vandhane der sidder i den ene side.
Så kan du skrue slangen af fylde ventilen, og tage hele indmaden ud af cisternen. Der er et par små stænger der skal klikkes af men det kan tages ud igennem frontåbningen.
Så får du lidt syn for sagen.
Ellers kan toilet tønden afmonteres men så skal du igen have lukket for vandet og skyllet godt ud inden. Hvordan det gøres kommer lidt an på hvilken toilet der er monteret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej allesammen, lige en opdatering på toilettet der skyller dårligt. Eller, rettere, skyllede dårligt.

Jeg endte med at afmontere hele kummen. Som flere forudsagde var rør mellem cisterne og kumme kalket til. Bl.a. havde en stor kalkflage kilet sig fast på tværs i røret.

Det hele blev renset og spulet. Og jeg skal da love for det hjalp! Nu bliver der skyllet ud.

Jeg er glad. Kæresten er glad. Tak for hjælpen allesammen! 

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Tak for tilbagemeldingen! Det er guld værd for andre i fremtiden og dem der har bidraget med hjælp. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis