Toilet tømmes langsomt

Kære alle,

Vi har et væg hængt toilet der tømmes langsomt når man trækker ud, og derfor skyller dårligt. Når toilettet skyller er der kun vand i 2/3 af kummen. Cisternen fyldes relativt hurtigt, så forventer ikke at vand tilførelsen er problemet.

Jeg har forsøgt at tage et kig inden i toiletet, men det er svært at komme til i det her tilfælde... 

I forbindelse med andre indlæg er på siden er det blevet forslået, at "symptomerne" måske skyldes at toilettet er kalket til. Vi har derfor forsøgt at hælde citronsyre i cisternen, dog uden held.

Har i et godt forslag til at afhjælpe problemet?

Såfremt løsningen er at anskaffe sig et nyt toilet - hvor stor en operation er det at skifte? Jeg vil selvfølgelig meget gerne gøre det selv.Hilsen
Martin 

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener faktisk ikke at der skal stå vand så højt op i kummen. Det tyder på at der er problemer med afløb. Prøv i første omgang at fylde en spand med vand og KASTE vandet ned i toilet kummen. Hvis der sidder en prop kan det chok nogen gange få det løsnet.
For at få adgang til at kigge ind i cisternen skal betjenings panelet tages af. Det gøres ved at presse det opad og så vippe toppen ud. ( kan også være nedad og bunden ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Eller en spuleslange helt ud i samlebrønden.

 

Du må udendørs og kigge under et kloakdæksel ved samle- eller spulebrønd. Der kan du også se om vandet løber som det skal. Hvis rørene ved brønden ikke er helt fri for vand, er der noget galt.

Søren O
Hej alle,

Tak for svar! Jeg prøver at spule toilettet igennem i aften efter arbejde :)

Jeg synes at cisternen generelt tømmes realtivt langsomt i toilettet. Er det en mulighed, at problemet ikke ligger i selve afløbet fra toilet og videre - men i stedet i hvor hurtigt vandet løber fra cisterne til toilet?

Hilsen
Martin

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Annonce
Din brønd vil vise dig svaret som der står. Det har intet med toilettet at gøre.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ti_Tommel_Totter skrev den 30-12-2019 11:20:16

Hej alle,

Tak for svar! Jeg prøver at spule toilettet igennem i aften efter arbejde :)

Jeg synes at cisternen generelt tømmes realtivt langsomt i toilettet. Er det en mulighed, at problemet ikke ligger i selve afløbet fra toilet og videre - men i stedet i hvor hurtigt vandet løber fra cisterne til toilet?

Hilsen
Martin

 Ja, det kan godt være at hunden er begravet der. Min datter købte hus i foråret, hvor det ene toilet skyllede langsomt ud. Nu skulle det alligevel skiftes, så derfor gad jeg ikke rode med det. P.g.a. langsomt skyl, var afløbsrøret delvist fyldt op, så jeg måttet i gang med rensesplit,  kloakspuler osv. hele to gange, før at det også ville tømmes hurtigt ud i kloaken. Nu kører det bare.

Du bliver nødt til at google, hvordan et toilet virker. 

Træd ikke på mine ledninger :o)
Fik dunogensinde smidt den spand vand i tønden? 

 

Så kom der et par spande vand i toilettet! Hældt/kastet. Det har givet en lille smule mere flow i rørene.

Jeg har prøvet at lokalisere en samle/spule brønd men er lidt i tvivl om det er brønden på det vedhæftede billede (den ligner ikke min google søgning...). Alternativt må jeg få fat i nogle tegninger over kloakeringe.

Stadigvæk forlader vandet cisternen meget langsomt og når ikke hele vejen rundt i kummen. Fronten af kummen er helt tørlagt. Jeg fik pillet betjeningspanelet af toilettet og kan nu komme til inde i cisternen. Jeg tænker at give den lidt citronsyre her.

Hilsen
Martin

Et styk hus. Massere af gå-på mod. Ti tommel fingre. Et mål om - en dag - at blive kaldt "handy".
Det dæksel du har fundet ligner et stophanedæksel. Det er vandværkets stophane ind til dit hus. Er det 10-15 cm. målt udvendig?
Et dæksel til spulebrønd er normalt 30-60 cm. i diameter.
Prøv at søge på "byggesagsarkiv" på din kommunes hjemmeside. Så er der normalt en henvisning til tegningerne på dit hus - inkl. kloaktegninger.

Søren O
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis