Overdækket terrasse stolper

Ohøj.

Jeg skal snart igang med at lave en overdækket terrasse op ad huset. Konstruktion af træ med trapezplader som tag på ca. 3,5 x 6 m med fald væk fra huset. Jeg har ikke prøvet at lave sådan en før, så gode råd vil være velkomne.

Jeg har kigget på et par videoer mv. og kan se, at flere steder har man brugt stolper inde ved muren også. Min plan er at skrue en kraftig lægte ind i muren, som jeg så kan sætte spær fast på. Vil det ikke være holdbart nok?

Og jeg havde egentlig også tænkt mig at grave stolperne ned, men jeg kan også se flere steder, at man anbefaler stolpesko. Hvad er grundet til det?

På forhånd tak for hjælp.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kender jeg jo ikke detaljerne omkring huset, men vil da mene at du sagtens kan fastgøre spærene, som du beskriver det.
Du kunne måske også fastgøre dem i tagkonstruktionen på huset.

Man fraråder at nedgrave stolper, da de har de med at rådne, vil du alligevel have dem nedgravet, så fyld op omkring stolperne, med sand/grus som du omhyggelig stamper.
Det værste du kan gøre, er at støbe stolperne fast i jorden, så rådner de hurtigt op.

Jeg har lige fjernet et 22 år gammelt plankeværk, stolperne var 75x75 trykimprægnerede, og stod i 90 cm dybde, og stampet op med sand, den del der var i "jorden" incl lige over jordoverfladen var lige så frisk som da de blev sat ned.
Men måske trykimprægneret træ var bedre dengang ?

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, det skulle jeg selvfølgelig lige have nævnt. Det er murstens væg.

Så længe der er jord nederst omkring stolpen, så kan man vel sagtens give den en pose beton bagefter tænker jeg :-) Sådan har jeg ihvertfald gjort på mit plankeværk...
1. Remmen på væggen bør nok være en trykket reglar i stedet for lægte. Mere stabilt træ og med den rigtige dimension til skoen til spær.
2. Overvej liiige det trapeztag igen. Det giver en hulens masse kondensdryp - også selvom der er masser af luft. Termoplader kræver også færre lægter.
Jeg prøvede for sjov at regne ud, hvad det ville koste med termo.Ialt incl skinner, inddækninger osv 5.500,-
Det var måske det værd for dig.
https://www.willabgarden.dk/produkt/10-mm-sommer-/2336-886

 

1. Ok - det er bare mig, det ikke har styr på fagudtryk :-)
2. Stof til eftertanke. Jeg tænker lidt, at der kommer mindre lys igennem termopladerne, hvilket er en ret afgørende detalje for os.
Kan taget egentlig holde til, at man går på det? Når man monterer det, mener jeg..

Nej beton er ikke godt, og stolperne står akkurat lige så god i stampet sand, og skulle de alligevel rådne, er de meget nemmere at skifte når de står i sand.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Ang lys, så lover jegdig, at du bliver SÅ træt af klart tag. Solen buldrer igennem og du kan ikke opholde dig inder. Og nej til at gå på Trapez og ja til at gå på montageskinnerne ved termo.

 

Uanset hvilken tagbeklædning du vælger vil det tage masse af lys, er det eks uden for din stue, eller køkken vil jeg fraråde det.
Overvej i stedet for en markise, det er en super løsning, det har vi på terrassen uden for stuen, som er sydvendt.
Er det rigtig varmt køre vi den ud om morgen, det holder temperaturet ned i stuen, da der så ikke kommer direkte sollys ind.

Vi prøver igen, i morgen --
Vi bor i rækkehus og de fleste andre har overdækket. Jeg er med på, at det stjæler en del lys, men det må vi leve med. Hvis man vælger en klar trapez, så kan man jo også dække med noget sejl under, hvis solen hamrer ned igennem.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis