Hvor meget varme bruger I?

Hej

Hvor meget fjernvarme bruger i om året? Vi har næsten boet her i et år, og har indtil nu brugt 19960 Kwh / 431 m3 på at varme 168 m2 op, det skal siges at vi lige har isoleret hele huset om (pga. byggesjusk) og det ser ud til at forbruget falder lidt nu. I oktober og november har vi brugt ca. 2x2000 Kwh. Hvad bruger I?

/Claus

Morten
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa, vi bruger godt og vel 20000 kwh. Men vores hus er også 183 m2 og pisse utæt :?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Vi er sat til at bruge 16000 kwh pr år på 108 m2. Har i snit i de 10 år vi har boet i huset brugt 14000 kwh (en hård vinter brugte jeg 19000). Jeg har dog suppleret med brændeovnen (strålevarme) når det har været koldere end 5 graders frost - ellers bruger jeg ikke brændeovnen. I februar i år fik jeg hulmursisoleret med papiruld - så i år (som har været meget mild) ender jeg på ca. 12500. Vi har mindst 22 graders varme og jeg gider ikke regulere varmen hele tiden, da det skal ske på anlægget. Jeg har en udestue som også giver varme til stuen når blot solen skinner og det ikke er for koldt udenfor.

Isoleringsstand :
loft - 250 mm - er dog sunket flere steder og smuldrer bør skiftes
gulv - 250 mm i stue, gang og 1 værelse pga tidligere vandskade - ellers kun 50 mm i andre rum. Gulvvarme i badeværelse (fjernvarme)
hulmur 75 mm papiruld
vinduer : velfac 1.5 u
Jeg har siddet og læst indlæggene og har nu et spørgsmål...

Flere opgiver deres varmeforbrug i kwh.
Jeg har personligt stået og gloet på vores varmtvandsmåler og den viser jo m3. Er der en bestemt formel for omregning eller ganger man bare op med et eller andet.

I følge vores energimærkning er huset sat til 586 m3 varmt vand pr år, og huset er på 157 m2.
I disse måneder bruger vi ca 40 m3 pr måned, og jeg aner forøvrigt ikke om det er normalt???

Hør, hvad fanden er den knap til?
Dut Dut Dut Dut Dut......
Hvis du har en akøling på 35 grader svarer en m3 vist nok til ca. 40,5 Kwh.. Ret mig lige hvis jeg er helt galt på den. Afkølingen kan man regne ud ved (Kwh*0,86)/m3

/Claus

Morten
Vi tager lige bergningen fra grunden.

Der skal bruges 4,184 J til at opvarme ét gram vand én grad.

J (Joule) er en energienhed, W (Watt) er en effekt (energi pr tidsenhed) og kan omskrives til J/s (Joule per sekund). Dermed kan J også kaldes Ws (Wattsekunder)

1 m3 er 1 million gram, så forbruget er 4,19 millioner Ws/grad x 35 grader = 146.440.000 Ws.

Som bekendt går der 3600 sekunder på en time, så for at få tallet omregnet til Wh skal der divideres med 3600 og yderligere med 1000 for at få tallet i kWh. Resultatet bliver 40,677, så din tommelfingerregel med 40,5 er ikke helt tosset.

Noget helt andet er så, at kWh er en tosset enhed at bruge for enegi, det ville være meget mere naturligt at bruge GJ (gigajoule), men vanens magt er nok for stor.

Vh
TS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis