Montering af skab på skæv væg

Hej gør det selv folk
Vi har i dag samlet et PAX-garderobeskab fra IKEA. Faktisk havde jeg spurgt en lokal håndværker, om de ville montere det for os, men han lovede, at det var så nemt, at det var spild af penge at få hjælp - det er så ikke vores oplevelse  

Skabet består af 5 selvstændige skabe, der skal skrues sammen og så vil vi gerne have lister på, så det ser "indbygget" ud. Men inden skal det monteres på bagvæggen, og vi aner ikke, hvordan vi skal gøre. Væggen er noget tyndere øverst end nederst, så der er en del luft - fra 4-7 cm fra skab og ind til bagvæg. Der en er del forskel fra skab til skab. Hvordan får vi nemmest sat skabene fast, så de stadig står helt på linje og kan skrues sammen?

Det forekommer mig at være et meget simpelt spørgsmål, ift. hvad jeg ellers læser herinde, men vi er virkelig helt blanke! Håber på gode, pædagogiske råd til en ikke alt for avanceret løsning, der helst ikke kræver alt for meget motoriseret værktøj, for vi går hurtigt ned på både udstyr og kompetencer  

Vh. Ida
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lige konstatere om det er gulvet eller væggen der er skæv. Skabe skal stå lodret for at låger går ordentlig. Du skriver ikke hvilken type mur det er, men det er heller ikke så vigtig.
Du kan montere en lægte vandret på væggen øverst. Den kan skrues på nogle klodser af forskellig tykkelse så lodstok viser lodret fra væggen nederst. Så skubber du skabe ind imod denne lægte og justerer med kiler eller justere ben nederst så skabe støtter på gulvet hele vejen.
Lægten placeres i en højde hvor skabe har beslag til at blive skruet fast.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er (i hvert fald primært) væggen der er skæv. Det er en gammel ydermur, jeg ved ikke helt, hvad der er inde i den. Sikkert noget mursten og bindingsværk, det er et gammelt bondehus. Tak for tip med en lægte, der så justeres med klodser og kiler. Det er nok vejen frem. Fortryder lidt, at jeg ikke overtalte tømrer til at tage vores penge   
Du har mange tommelfingre så pas på ikke at slå dig over en af dem  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
heldigvis er der nogle at tage af   tak for hjælpen!
Hmm... De håndværkere må sgu have for meget at lave?
Og som sælger, forstår jeg simpelthen ikke, at den lokale håndværker ikke set det, som en mulighed for at lave et godt resultat hos kunden, i dette tilfælde, Ida.
Så næste gang Ida, måske gerne vil have lavet hendes køkken, ja så står denne lokale håndværker først i erindring. 
Når en kunde lige frem erkender at have mange tommelfingre eller blot ikke ønsker at udfører opgaven selv, så burde det ikke være noget man skal tigge og bede om, når man henvender sig til en håndværker.
Så sig det dog lige ud, hvis man ikke ønsker opgaven.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
AJohansen skrev den 30-12-2019 13:52:43

Hmm... De håndværkere må sgu have for meget at lave?
Og som sælger, forstår jeg simpelthen ikke, at den lokale håndværker ikke set det, som en mulighed for at lave et godt resultat hos kunden, i dette tilfælde, Ida.
Så næste gang Ida, måske gerne vil have lavet hendes køkken, ja så står denne lokale håndværker først i erindring. 
Når en kunde lige frem erkender at have mange tommelfingre eller blot ikke ønsker at udfører opgaven selv, så burde det ikke være noget man skal tigge og bede om, når man henvender sig til en håndværker.
Så sig det dog lige ud, hvis man ikke ønsker opgaven.

 Jeg har haft samme problem. Heldigvis er jeg efterhånden rimelig habil. 


Alle vores vægge er også tykkest i bunden. Jeg har justeret vore Pax skabe så der er i lod og vater, og de er skruet fast mod væggen med K-klodser fra Knudsen kilen. Det er min plan at skjule gabet med en forkantliste eller en gerigt der er skåret til
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis