Omgående omkostninger ved huskøb

Hej LDS. Jeg er lige nu ikke særlig lang tid fra at skulle i banken og forhåbentlig blive godkendt til at købe et hus. Jeg har dog lidt svært ved at overskue hvilke udgifter man skal have "upfront" ved købet. Udover de 5% til udbetaling skal der jo også betale tinglysning af skøde - er det under en del af lånet, eller skal det betales cash? Er der andre ting jeg skal være opmærksom på jeg skal have klar inden huskøb? Vil helst gerne være så forberedt som muligt. Er selvfølgelig godt klar over flytteomkostninger osv.

Hvordan fungerer det hvis man gerne til overtage "ejerpantebrev" - hvor meget spares der kr der? Og er det ikke helt normalt?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Ja pengene får hurtigt ben at gå på. Men tag med i banken og be om en samlet oversigt over udgifter ved huskøb, så er det meget mere overskueligt 

Mvh. Christian M
 

Pantebreve var meget normale tidligere men med de lave renter er det nok en lidt dyrere financierens form.
Men hvis ikke banken vil låne dig de resterende penge billigere ( fra de 80 % man oftest får i Kredit f.) så er det sælger der tager sin del af risikoen.
Ud over det du selv nævner eller andre ting som står beskrevet i handelen, så laver advokat en såkaldt refusions opgørelse.
Fra overtagelses dagen er det dig der står for alle udgifter. Så hvis sælger har betalt noget forud, så skal du betale dem for de måneder som du har huset.
Det kan være brandforsikring der er betalt for 1 år ad gangen, ejendoms skat m.m. Det kan være der er olie i tanken, eller der er betalt varme- el eller gas aconto. Det opgøres så på overtagelsesdagen.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er med på hvordan lån, forbrug osv. fungerer :) Jeg er kun ude på at få et overslag på hvor meget jeg skal have kontant, vil gerne være sikker inden jeg går i banken så jeg kan rykke på det med det samme. Jeg har læst lidt om det og det ser ud til at alle tinglysningsudgifter er med i de lån jeg har kigget på. Nu mangler jeg så bare at finde ud af det samme omkring ejerskifteforsikring :D.

Godt nytår!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis