En brugt morter

Hej
Jeg har købt en morter i genbrugs buttiken.
Jeg er ikke ekspert, men det ligner støbejern, ikke?
Kan man genopfriske sådan en på en eller anden måde? Gå amok med stålbørsten og Brasso, eller den skal se sådan ud?
Jeg har lyst til at fylde den op med kogende vand eller varme den op i ovnen ( temp? ) for at desinficere den lidt, inden jeg begynder at bruge den til madlavning.
På overfladen ligner den lidt en støbejernspande jeg har haft. Støbt i sand.
Gode råd modtages gerne.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det ligner støbejern, prøv om den er magnetisk..


Vi prøver igen, i morgen --
Du kan roligt varme den op i ovnen, efter at den er vasket af med vand. Jeg synes den så godt ud at der ikek bør gøres noget ved den yderligere, blot gå i gang med " morteriet "
  For det er vel en morter og ikke en morder, for så hedder det myrderiet  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres svar.
Jeg har renset den lidt med en stålbørste og noget af det er blevet til guld :-)
Det havde jeg ikke regnet med at se. Den er magnetisk. Er det så støbejern eller noget andet?
Men jeg er begyndt at bruge den nu. Jeg dyrker chili i vindueskarmen om sommeren og mange gange har jeg ikke lyst til at få chili saft på fingrene ved at skære chili i mindre stykker, til en gryderet.
Nu bliver det knust på en elegant måde :-)

Det er skam meget almindeligt med morter i messing. Vi har selv en, men bruger den vi har i granit. Den er tungere og larmer ikke så meget.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du kan give den madolie efter hver rengøreing. Bare en smule på et stykke køkkenrulle.
Så korroderer den ikke, og holder sig frisk til næste gang. 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis