Ny støjsvag ventilator med fugtstyring til badeværelset

Hej med jer.

Jeg skal have monteret en ny støjsvag ventilator på badeværelset, konen brokker sig over at den støjer den vi har. ( Se vedhæftede billede )

Den vi har nu tændes med en on/off kontakt ved siden af lyskontakten ved døren ind til badeværelset. Derfor er der kun Fase og nul ( og jord ) i strømudtaget ved ventilatoren. Men jeg kunne godt tænke mig en fugtstyret ventilator, så den ikke står og kører f.eks. hele dagen når vi er på arbejde.
En billig en fra jem&fix kan klare dette
eks.
https://www.jemogfix.dk/badrumsventilator-m-hygrostat-og-timer/8105/9045949/

Dog er støj niveauet ikke optimalt på denne.
Derfor har jeg kigget på DUKA PRO 30TH og Thermex Silent 100 CHZ, men der beskrives det er der skal være fast strøm på hele tiden også en styring fra f.eks. lyskontakten, men denne mulighed har jeg jo ikke, uden at skulle lave om i elinstallationen.

Er der mon nogen som har stået i samme dilemma? Eller har et forslag til en løsning?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså jeg har stået lidt i samme situation.

Der er nogle forskellige fremgangsmåder.

1) Slut den fugtstyrede til og lev med at du ikke kan aktiverer den med en kontakt (men altså kun med fugt) samt at man kan komme til at slukke for hele ventilatoren på den nuværende kontakt
2) gør som ovenstående, men få elektrikeren til også at blænde den nuværende kontakt så der altid er fast fase til ventilatoren (klart at anbefale)
3) Hvis du rigtig gerne vil kunne styre den både med fugt og med en kontaktaktivering så skal du enten have et nyt kabel (Det er svært at vide om det er muligt, på billedet ligner det at kablet er trukket synligt?) eller også skal du gøre som i 2) men kombinerer det med en dåse ved siden af ventilatoren hvor du får installeret et trådløst relæ som du så kan aktiverer på en kontakt når du har brug for at ad-hoc starte ventilatoren.


Ask
Det er fint med mig at jeg selv skal tænde den på kontakten og det er ligeledes ok at jeg ikke kan tænde den hvis ikke der er fugtigt, for så er der jo intet behov.
Det vigtigste for mig er at den ikke kører hele dagen, når fugten er væk. Da den jo hurtigt bliver slidt op og bruger en masse unødvendigt strøm.
Men kan den fungere med kun fase og nul tilsluttet? Det fremgår nemlig ikke af tilslutningsvejledningen.

I vejledningen til den billige fra jem og fix, fremgår det at den kan fungere på den måde jeg ønsker.
Altså den vil aldrig køre hele dagen, der er 2 måder den kan køre på

1) Fugten er over grænsen, i så fald vil den stoppe når fugten er under grænsen igen
2) Kontakten er aktivteret, i så fald vil den kører i et fast antal minutter (op til 30) også slukke igen.

Jeg er helt sikker på at den kan fungere uden at der er kontakt tilsluttet, ellers ville fugtstyringen jo reelt ikke virke, for den skal netop aktiverer uden at der er sluttet på den særskilte kontakt.

Tilslut du den blot trygt hvor du lader klemmen til en kontakt være tom

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis