Bukker man vandrør

Jeg har lige haft en mindre utæthed på en af mine 1/2" vandrør, 15 år gammelt, gennemtæret  lige midt på. Jeg har købt nyt, skåret gevind, pakket og sat det sammen igen. Under operationen knækkede et af de 60 år gamle rør selvfølgelig, det skal så også skiftet. Men det er sådan et der for mange år siden er bukket for at tingene passede sammen. Bukker man stadig rør i installationer, når man fortsat bruger jernrør. Det er et 1/2" rør der er tilpasset. Kunne måske godt finde på at lave det om til PEX på et tidspunkt, bare ikke lige nu.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke rigtig der er nogle der bruger jernrør mere i almindelige beboelser, kun til reparation.
Men du kan da udmærket bukke røret, men det kræver jo lidt værktøj.
Den simple udgave før var at bruge de spor der var i rørskruestikken, til at bukke rørene i.
Nu ved jeg ikke hvordan bukket skal være, men måske du kan lave det med 45 og 90 gr bøjninger.

Vi prøver igen, i morgen --
Man bukkede ofte vandrør, det forgår med en hydraulisk bukkemaskine. De rør der kom op til radiator nede fra varmekanaler var altid bukkede under gulvet for at komme lige op til radiator. Der nede blev de så svejset ind på det lidt større føderør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja varmesmede eller rørsmede bukkede rør , men det gjorde blikkenslagere som regel ikke til brugsvandsinstallation , vi taler stadig her om  jernrør , og da de var forzinket så  ville forzinken revne og falde af i bøjningen .........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
I denne landsdel har vi ikke så mange faggrænser. Den samme mand kan godt lave både blikarbejde, brugsvand og varme.
Men du har meget ret i argumentet omkring galvanisering.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ok, tak for svar. Havde også tanken, det går ikke at varme det, så ryger overfladen. Overvejer stadig delvis PEX. men dåser til tappesteder i et kælderfundament, og indmureded rør i rør.... Har aldrig været fan af 230mm vinkelsliber inde i huset.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
En bajonetsav er et rimeligt alternativ til en 230mm vinkelsliber, hvis man er ked af gnisterne. Foretrak jeg også selv, da der skulle skæres et rør i skunken   
Der er ikke noget i vejen for at koldbukke varmtgalvaniserede vandrør i en bukkemaskine. Zinken er gået i "komisk forbindelse" med jernet i røret, og kan ikke falde af, hvis galvaniseringen er i orden. Selv om der skulle blive et lille hul i galvaniseringen, vil zinken ved siden af stadig sørge for rustbeskyttelsen.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis