Hjælp til traktorstart

Hej
Jeg har en ældre IH 574 som ellers starter upåklageligt. Men, nu har den stået stille i nogle måneder og vil ikke starte.

Den giver et enkelt host - man tænker, den er igang og giver så lidt gas, men den går ud. Derefter skal den stå ~30 min inden den vil give et nyt host. Har prøvet med lidt gas, meget gas og æter/dieselstart, men uden at den kommer igang.

Filterglassene ser rene ud (ikke snavs, parafin eller vand) og der er vinterdiesel + additiv fra sidste år i tanken.

Er der nogle gode råd jeg kan prøve?

Venligst, Silas
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Silas - Hvis der er forvarmer, så check lige gløderørene, forbindelser osv. Er de ok, så udluft dyserørene, så der er sikkerhed for brændstof. Hvis den kortvarigt starter/eksploderer med æter/dieselstart og derefter dør, er det mangel på føde. Det kan også være din forsyningspumpe, hvis tanken ligger under motor niveau. 

 

Hej CDP
Der er ikke forvarmer (afmonteret), men den plejer at starte fint i kulde. Den giver nu kun ét host og så kommer der kun røg ud når jeg bruger starteren derefter. Æter gør ingen forskel - giver stadig kun ét host og oser dernæst. Hvis det havde været en benzin ville jeg tro at den var druknet. Specielt fordi den kan give et host igen når den har stået lidt.
Tanken er på motorniveau og stort set fuld, så der burde være søjletryk nok. Tror du stadig det er forsyningen?
Vh, Silas
Har lige kigget i din gl. tråd - HER - , især traktorer med tanken monteret over motoren, er sårbare for kondens, fordi tanken opvarmes under brug og luften efterfølgende fortætter og lægger sig på bunden som vand. Derfor er det en god ide altid at tanke helt op " til fyraften ". - Er det fugt, skal det drænes væk som Nitter foreslog/guidede dengang. Alternativt kan du koble en lille dunk på et par liter ren diesel til pumpen, udlufte og forsøge igen. Hvis det virker, er problemet filter, fugt mv. fra den gl. tank, der så skal renses. Ps. er der noget med en koldstart ventil eller lign. termostatstyret på sådan en motor?
Vh. Carsten

 

Hej Carsten
tanken er monteret i motorhøjde, men bag ved bagtøjet så der skulle ikke være opvarmning.
Der er end instilling for STOP-Start-Drift på samme håndtag og jeg plejer at bruge start om vinteren.

Det er en meget gammel svend og alt elektrisk er kaput, så forvarming etc virker ikke længere, men den har som sagt fint kunnet starte om vinteren tidligere.

I den gamle tråd var det slam fra tanket der havde stoppet filtrene til, men det burde ikke være problemet nu da jeg ikke er kørt lav i tanken. Der er også biocid og antifrost hældt i tanken for at være på den sikre side.

Tænker at jeg vil prøve at tappe fra bunden af glassene for at checke at det flyder og at der er tale om diesel og ikke vand der kommer ud. Ellers skifte filtrene.
God ide - er der kun 1 rør fra tank til brændstofpumpe ?  ( der sikkert en håndpumpe til udluftning imellem ) din glødetråd sidder ifølge nettet i indsugningen og derfor ikke meget bevendt. Hvis den ellers virkede er fremgangsmåden forvarm 20-30 sek., træk stopknappen halvt ud og start.   

 

Annonce
Hej Carsten
Der kom lige et nytår imellem at jeg kunne kigge videre på traktoren - til gengæld er batteriet nu igen fuldt opladt.
Der er kun ét rør frem til filtrene. Hanen er åben og der løber olie igennem filtrene når jeg løsner banjobolten på udgangssiden.
Æter gør ingen forskel. Den giver lyder stadig som om den går i gang (med/uden æter), men så snart man slipper startnøglen går motoren ud og vil ikke give et nyt host før efter 30 min tid.

Den har stået stille siden jeg skiftede thermostaten i sensommeren, men har normalt ikke besvær med at starte efter pauser.

Har du andre gode råd jeg kan checke for at finde fejlen?

godt nytår, Silas
Hej Silas - svært at sige, hvor geden lige skal barberes  - men udluftningen skal være helt på plads først. Det samme positionen på start/stop knappen, der ellers afbryder forsyning. Nemmeste er lige at kigge i denne tråd . link
Hvis ellers indsprøjtning/forsyning er på plads, vil manglende kompression og en defekt toppakning også give problemer pga. for lav varme. Jeg tror nu stadig det er mangel på indsprøjtning. Prøv ( hvis muligt ) at trække dyret af sted med en anden traktor, nogen gange hjælper det at få motoren godt op i omdrejninger et par gange. Det samme gør varme. Har også hørt om dem, der ganske enkelt forstøver lidt diesel direkte i indsugning og derefter æter. Hvis den kortvarigt reagerer på dette, kender du fejlen. Men forsigtig, både tændngstidspunkt og mængde, kan gøre varig skade. - er der for øvrigt traktormeter på sådan en svend - hvor mange timer har den kørt ?


 

Jeg kender ikke denne traktor, men nogle typer har en mekanisk forbindelse fra regulatoren til højtrykspumpen som godt kan "gro fast". Det bevirker at der ikke "kan gives gas" - og hermed dirsel.

Søren O
Hej Søren
Mener du inde i pumpen eller stangen fra gaspedal/hånd

både pedal og håndgas ser ud til at påvirke pumpen fint (men indeni pumpen har jeg ikke kigget)
Der er ret sikkert også en forbindelse til pumpen fra en regulator. Regulatoren skal sørge for at holde omdrejninger også når motoren belastes.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis