Kondens i vinduer

Hej jeg har et problem med kondens i ret store mængder på et par af husets vinduer, problemet begynder når det begynder at blive lidt koldt udenfor og bliver værre jo koldere det bliver.
Om morgenen når der bliver trukket fra ligger der små søer. 

Jeg har haft en affugter inde men der er ikke noget fugt i luften, er der nogen der har en ide om hvad der kan være galt.

Hej jeg har et problem med kondens i ret store... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg købte huset for lidt over 15 år siden der var de vist ikke voldsomt gamle, kigger lige om der står noget i dem når jeg engang når hjem 
Det med affugteren, at den ikke vil affugte, tror jeg ikke rigtig på, der er noget andet riveende galt.

De foto med den form for kondens er ikke normalt med den temperatur vi har nu.

Har du et Hygrometer/fugtighedsmåler, ellers bør du få fat i et, så du kan se den faktiske fugtighed i rummet.

Har du et unormalt vandforbrug, så der evt. er hul på et vandrør, et eller andet sted, eller noget i den stil. Der må komme fugtighed ind i rummet et eller andet sted fra?
det skyldes dine ruder er dårlige til at isolere (kolde på indersiden) og at der er tilstrækkelig fugt i luften.
der ved virker dine ruder som ‘affugter’ og din rigtige affugter køre ikke.....

hvis dine ruder f.eks. er 5 grader kolde, så er dugpunktet ret lav, og alt vand i luften vil fortættes og løbe ned af dem.
så at din affugter ikke køre skyldes blot at dine ruder holder fugtighedden i luften nede.
du kan givet vist blot skrue på affugterens hydrostat således at den starter med at affugte før dine ruder gør...

om løsningen på dit problem er nye ruder eller sænke luftfugtighed er ikke til at sige uden tal på bordet - du bliver nød til at offre et par hundrede kr på et pålideligt hydrometer.
sandsynligvis er det en kombination.

hos mig får vi om vinteren en svag dugdannelse nederst på vores lavenergi ruder (fra 2005), løsningen er at køre genveks på mellemste nivau om vinteren således at fugtighedden i rummet er lavere. så er der ingen dug overhoved. - dvs. udluftning hjælper.
vores nye 3 lags thermo vinduer har modsat problem, her er glasset udvendigt relativt koldt og der kommer faktisk dug på ruder udvendigt om natten (lige som man ser på metalflader/biler), det skyldes at der slipper minimal varme ud til yderste rude og den derfor er en kold flade....
Det var da noget af en forklaring 😊 jeg må prøve at få fat i et hygrometer og få testet det, så må jeg jo se om fugtigheden er så høj så den er til at gøre noget ved, er det ikke 40-50 % den bør være omkring 
Nu har den relative ude luftfugtighed ligget på ca 95 -100 % i meget lang tid , det vil jo afspejle sig lidt i indeluften , men der er lys forude da den absolute ude luftfugtighed i januar ,  februar og marts er meget lav nærmest knastør , men på den lange bane så vil det nok være en god ide med nogle nye termoruder , de betaler sig selv i løbet af nogle år.              Godt nytår...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis