"Må" jeg skære i mit skrivebord?

Hej alle,

Håber virkelig der er nogle erfarne & lidt kreative folk herinde der kan gøre mig klogere idag.

Jeg har dette skrivebord fra Jysk. Link: Skrivebord

Mit problem: Tastatur ovenpå bordet som vist på billedet optager for meget plads. Tastatur under bordet på den hvide hylde gør pt. at jeg ikke kan se hvad jeg taster.

Idé: Jeg kunne godt tænke mig at skære et hul i bordet ca. der hvor den røde markering er på billedet forneden. Herefter tænker jeg at sætte et gennemsigtigt glas på hullet så jeg kan have tastaturet nedenunder og samtidigt se hvad jeg taster.

Udskæring: Jeg forstiller mig at der er forskellige måder at skære hullet til på og fundet ud af hvilken metode der er bedst. Pt. tænker jeg dog mest på om materialet kan holde til glasset.

Bekymring: 
1) Min bekymring er først og fremmest om materialet kan holde glasset oppe uden problemer.
2) Vægten af min arm/hånd når jeg er sidder og skriver på et papir der ligger lige over glasset.

Materialet
Materialet som der skal skæres i er, som i kan læse på linket, lavet af "Melamin, Træfiberplade"
Jeg er ikke håndværker og har ikke forstand på materialet og vil derfor høre jer om i mener det er forsvarligt at skære et hul.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Jeg vil tro at kanten kan holde hvis du ikke skærer den under 10 cm bred. Melamin plade er i realiteten spånplade belagt med en film som ligner træ, så du får en meget ru kant rundt under glasset. Der kan limes en træliste ind 3 mm under bordets overflade som glaspladen kan hvile på.
Men jeg tror også det bliver lidt noget klyt på andre måder. Jeg kan ikke rigtig se for mig hvordan du skal skrive med din hånd nede under glaspladen. OG så tror jeg ikke du kan se igennem glaspladen på grund af genskin fra lamper og skærm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Mange tak for din respons. Jeg havde godt forstillet mig en ru kant rundt under glasset men det er jeg villig til at leve med hvis det er fysisk holdbart. Idéen var ikke at skrive under glasset på papir. Altså det almindelige skrivearbejde på et A4-papir var tiltænkt over glasset i det omfang det kan bære det.

Ift. at kunne blive forstyrret af genskin fra lamper og skærm så har jeg det fint så længe jeg har en fornemmelse af hvor mine fingre er. Jeg behøver ikke total klarhed ift. glasset.

Pladen er 3 cm tyk og jeg havde ikke tænkt mig at skære kanten som glasset skal hvile på dybere end selve glassets tykkelse således at man kan gøre hånden over kanten af glasset uden helt at kunne mærke at der er en kant. Jeg undre mig dog over hvor bred bør være?
Så længe glasset er mindre end 10 mm tykt, bliver målet X = 30mm - glastykkelsen. Du er forhåbentlig klar over, at du skal have mindst 10 cm. fra overkant tastatur til underkant bordplade for at kunne betjene tastaturet.

fase
Når jeg bruger vendingen "skrive nede under glaspladen" Så mener jeg bruge tastaturet.
Men jeg kan da godt se at du måske kan bruge enkelte taster hvis det er til spil alene.
Din tegning er ok, men jeg forestiller mig at det er nemmere at lægge en 27 mm fladliste ind, i stedet for hakket i bordpladen.
Hvis du skal følge din plan kan det nok kun lade sig gøre med en overfræser. Saver du helt igennem kan du bruge rundsav efterfulgt af hånd sav ( fukssvans ) ude i hjørnerne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Fabrin,

Jeg har godt overvejet en udtræksplade men sidst jeg havde sådan en endte den med at blive lidt "slatten" i det den hen over tid blev mere og mere let bøjelig så alene vægten af tastaturet fik den til at bøje en smule til sidst. Jeg ved ikke om det var pga. dårlig kvalitet evt. eller ej men jeg er bange for at det ender sådan igen.
Det må absolut have været en meget dårlig kvalitet. Ikea laver nogle til en rimelig penge, som jeg har set brugt de sidste 10 år. Jeg har selv lavet en udtræksplade til to tastaturer og mus af en melaminbeklædt hylde forsynet med et udtræk til en køkkenskuffe, fortsæt selv ideen. 

fase
Hmm.. Det kunne godt være jeg skulle give det en ekstra overvejelse. Det er vel også en lettere løsning ift. implementering sammenlignet med den oprindelige idé?

Hvorfor ikke skære pladen sådan her? Meget enklere.

Må man spørge hvad det er som du laver på bordet samtidig med at du bruger tastaturet? Jeg forstår nemlig ikke problemet. Det ser ud som om der er masser af plads på bordet sammen med tasterne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis