Korrespondance virker ikke

Har efter 11 år, fundet ud af jeg vil have en lampe op over trappen. Der er korrespondance, så man kan tænde og slukke oppe og nede. Problemet er bare det ikke virker. Kan tænde lyset fra 1 salen, men ikke afbryde det i stueetagen. Og heller ikke omvendt. Nogen som har en ide om hvad det kan være?

Denne her er i stueetagen. 

Denne her kontakt er på førstesalen.

Mvh Kenneth 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud, som har du en fase i begge afbrydere. Det betyder, at du har en B korrespondance. Ved B korrespondancen skal skinneledningen, som i dit tilfælde er sort, være monteret i klemmen P, som er klemmen med rød udløser. Prøv at flytte den sorte ledning over i rød klemme. Det er lige meget, hvor de to andre ledere sidder. Fase og mellemledning skal selvfølgelig i hver sin klemme. 

fase
S. Fabrin skrev den 26-12-2019 14:23:59

Det ser ud, som har du en fase i begge afbrydere. Det betyder, at du har en B korrespondance. Ved B korrespondancen skal skinneledningen, som i dit tilfælde er sort, være monteret i klemmen P, som er klemmen med rød udløser. Prøv at flytte den sorte ledning over i rød klemme. Det er lige meget, hvor de to andre ledere sidder. Fase og mellemledning skal selvfølgelig i hver sin klemme. 

De får også fase ved begge kontakter. Dvs jeg skal flytte den grå som er i rød nu, ned hvor sort sidder? Og så sort op i rød? 

Ja, prøv det. Jeg kan ikke ud fra billederne se præcis, hvor den sorte, som kun vises en gang i hver afbryder, sidder. Den burde sidde i rød klemme. Ellers bliver du nødt til at vise billeder af afbryderne set bagfra, så det er muligt at se klemmebetegnelsen tydeligt.

fase

De sidder ens i begge kontakter
Den røde klemme er der hvor de grå ledninger er, hvor den ene går op til lampeudtaget
Annonce
Selvom de sidder ens, kan det godt være forbundet forkert. Prøv at bytte sort og grå ledninger, der sker ikke noget ved det, ud over at det ikke virker. Der går ingen sikringer.

fase
Så er sort kommet i rød klemme i begge kontakter, og grå sat i hvor sort var før. Nu virker det 🙂 utroligt det er endda en autoriseret elektriker der har lavet det i sin tid 🙈 takker mange gang for hjælpen 👍
Velbekomme, også jeg har lavet fejl. Det lærer man af og kaldes derefter erfaring :-) 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis