Kondenserende oliefyr og ECL 110

Jeg har brug for lidt hjælp. Min installatør kan desværre ikke hjælpe mig, så nu prøver jeg her.

Jeg har lige fået installeret et Baxi MK5 oliefyr med varmvandbeholder. Kedlen var tæret i det gamle oliefyr og da vi har en enstrenget rørføring blev det et nyt kondenserende oliefyr.

Mit gamle oliefyr blev styret at Danfoss link på alle radiatorer samt en vejrkompensering i form af ECL 110.
ECL’en styrede cirkulationspumpen til varme samt en trevejs-ventil til shunt. ECL’en er tilkoblet en ude- og en rumføler.

Spørgsmålet er om jeg kan bruge min eksisterende styring til Baxi’en og i givet fald hvordan kobler jeg den indbygget vejrkompensering fra ?

Når jeg nu alligevel skal forstyrre jer her i julefreden - så lige et par tillægsspørgsmål:

Den nye installation har ingen shunt mellem frem- og tilbageløb – vil det være en god ide at installere en ?

Hvordan forbygger jeg tæring i den nye kedel - er der et krav til temperaturen på tilbageløbet ?

PS. Rigtig god jul og et godt nytår til jer alle :-
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om det er nødvendig med shunt (blandeventil) kommer an på om det er pladejernskedel eller støbejernskedel. Førstnævnte tærer op (i bunden) hvis temp. kommer under dugpunktet på 47 gr. Tommelfingerreglen siger vist min. kedeltemp. på 65 gr. og shunt (retur) temp. på 55 gr.
Jeg går ud fra at du har fået din nye kedel leveret med vejrkompenseringsanlæg. Hvis ikke har du ingen gennemtæringsgaranti på kedlen.
Det fabriksleverede vejrkompenseringsanlæg er helt tilstrækkeligt til dit anlæg, og sørger selv for at regulere hvad der er nødvendigt, og jeg er helt sikker på at der er inbygget shuntventil i kedlen. Sørg nu for at få monteret udeføler, så anlægget kommer til at virke.
Ved et-strengs anlæg er du dog nødt til at have lidt højere fremløbstemperatur end 2-strengs anlæg, men det er blot en "kurve" der skal flyttes i styringen.

Søren O
Tak for hjælpen I to –
Baxi’en har åbenbart en styring af cirkulationspumpen, således at den først aktiveres når temperaturen er over 45 grader. Det skulle – efter hvad Baxi siger - være tilstrækkeligt til at forbygge tæring.
Det nye oliefyr har en indbygget vejrkompensering som er lavet af Siemens, så den kan ikke umiddelbart snakke sammen med Danfoss ECL.
Jeg lader den indbygget kompensering køre styringen af varmen og prøver over de næste uger at få det justeret varmekurven så optimalt som muligt.
Det er den kolde (skylle) retur-temp. der ofte er skyld i tæring, derfor skal returvandet helst blandes op med varmt kedelvand netop med en shuntventil.
Min cirkulationspumpe (godt nok på et pillefyr) er indstillet til at stoppe ved 50 gr. og starte ved 55 gr. 
Hej Frank
Tak for oplysningen - nu har jeg sat en føler på returvandet, så jeg kan følge fyrets evne til at styre frem- og returløb.

Er der nogen som har erfaringer med Baxi MK 5 med varmvandsbeholder ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis