Forstærke bjælker under gulvbrædder

I forbindelse med udskiftning af gulvbrædder, som ligger oven på træbjælker, ønsker jeg at forstærke underlaget. Afstanden mellem træbjælkerne er nemlig 80-85 cm. Jeg vil derfor montere jern på begge sider af træbjælker og imellem montere en konstruktion af spærtræ.

Hvad skal jeg bruge af jern. Oprindelig tænkte jeg på UNP 100 mm. Er også stødt på noget som hedder UPE. Men er vinkelstål er bedre? Eksempelvis 100x50x10 mm. Jernet er jo tykkere og bør derfor være bedre mod nedbøjning. Eller hvad er rigtigt?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bare lægge et ekstra spær ind?

 

Jeg vil foreslå at sætte en regel på tværs mellem bjælkerne for hver ca. 2 m, og så på midten en regel til på langs med bjælkerne til næste tværgående. Reglerne (eller spærtræ) fastgøres med bjælkesko til sømmontering. Så vil du komme ned på halv afstand med dine understøtninger. Løsningen med jern passer ikke lige til den opgave.

Søren O
Jeg forstår godt jeres løsningsforslag, men der er grundet loft m.v. i etagen under ikke højde til et ordentlig ekstra spær, hvilket kræver minimum 175 mm. Reglar på siden og på tværs giver ikke tilstrækkelig ekstra stabilitet. 
De spær der ligger nu - og endda med stor afstand - kan jo bære. Hvorfor skulle en udveksling med samme højde så ikke kunne? Er der ikke mulighed for at montere bjælkesko og lægge et ekstra spær ned?

 

Enig med uldal. Nu ved jeg ikke hvem der har fortalt dig om de 175mm, men den nødvendige dimension afhænger jo også af hvad der skal bæres og hvor stort et spænd der er. Af samme grund kan man få spærtræ I mange dimensioner min lokaletømmerhandel har spær ned til 70mm.

Jeg ville nok sætte den størrelse på som der er plads til og mon ikke det løser dit problem


Ask
Annonce
Bare et forslag - hvis det er hele etagen der skal udbedres kunne man også lave påforing på de eksisterende bjælker og udlægge 25mm krydsfiner som undergulv - herved nedbringes cc med knap 10cm, spær bliver stivere og pladetypen er væsentligt stærkere end gulvspånplade.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tusinde tak for gode inputs. Jeg tænker videre på en løsning med nyt spær imellem eksisterende i form af en 115x133 mm limtræsbjælke. På hver side af eksisterende monteres 45x95 måske 45x120 mm spærtræ. Og så tværgående på 45x120 mm for hver 100 cm. Spændet er på 8 meter, men der en en 100 mm borebetonvæg halvvejs, så det frie spænd er på 4 meter.
Er der rådne områder i træet siden du sætter noget på siden af de eksisterende? Hvis ellers de ser fine ud ville jeg bare lade dem være og koncentrerer mig om det problematiske punkt 

Ask
Bjælkerne fejler egentlig ikke noget, men dels er de efter dagens regler underdimensioneret (gulvet gynger en smule) og dels skal gulvet rettes op. 
Opretning er fair nok, men bjælkerne bliver nok ikke væsentligt stærkere ved at sætte noget på siden af dem. Hvis de skal være stærkere så skal det du sætter på siden også ud i muren sådan at det kan aflaste på hele vejen 

Ask
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis