Forstærke bjælker under gulvbrædder

I forbindelse med udskiftning af gulvbrædder, som ligger oven på træbjælker, ønsker jeg at forstærke underlaget. Afstanden mellem træbjælkerne er nemlig 80-85 cm. Jeg vil derfor montere jern på begge sider af træbjælker og imellem montere en konstruktion af spærtræ.

Hvad skal jeg bruge af jern. Oprindelig tænkte jeg på UNP 100 mm. Er også stødt på noget som hedder UPE. Men er vinkelstål er bedre? Eksempelvis 100x50x10 mm. Jernet er jo tykkere og bør derfor være bedre mod nedbøjning. Eller hvad er rigtigt?
I forbindelse med udskiftning af gulvbrædder, som... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis nuværende spær er så lave kan jeg godt forstå det gynger ved 4m spænd, tror du skal op i 200mm og helst cc 60 før det giver en afgørende forskel.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Olmar,

En løsningsmulighed jeg har brugt tidligere på eksisterende bjælkelag med C/C 900 mm, med spænd på 4,5m (9 m fra facade til facade, teglmur i midten som halverer spændet), er at påfore 2xC150-1,5 stålprofiler fra Knauff på hver side af alle eksisterende bjælker (HxB=150x100). Det gav en fornuftig nedbøjning og rigeligt med kapacitet ift. brud. Knauff/Gyproc producerer vist sådanne profiler helt ned i 100mm højde.

Det som virkelig spiller ind på nedbøjningen er spændvidden (indgår i 4. potens i regnestykket), samt højden af bjælken (indgår i 3. potens i regnestykket, hvis det er et rektangulært træprofil). Et C150x1,5 er 150mm højt men har kun en godstykkelse på 1,5 mm. Det har samme bøjningsstivhed som en 150x100 C18 træbjælke, det giver måske en idé om stivheden af sådan et profil. Ved at påføre 2xC150 på en eksisterende 150x100 er stivheder af den endelige "kombibjælke/kompositbjælke" altså 3 gange hvad den oprindeligt var.

Håber ovenstående kan være til lidt hjælp.

 

Ingeniør født med ti tommelfingre
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis