Formatering af disk

Hej
Jeg har brug for at få styr på hvorfor en disk bliver mindre når den bliver formateret (NTFS). Jeg snart forklare min fætter det og jeg har endda lært det, men jeg kan ikke huske det. 1000 bit er ikke det samme som 1 K bit som naturligvis er 1024 bit.


Vh.

Peter

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der forgår to ting. For det første så er 1 kb=1000 bytes når drevets producent regner mens reglen om 1024 gælder når computeren regner. 80 PRODUCENT-GB bliver derfor til omkring 75 COMPUTER-GB

Derudover så tager formateringen plads fordi filsystemet skal have plads til et katalog over drevets indhold. Når du formaterer drevet bliver pladsen til dette katalog reserveret særskilt og den plads der rapporteres af computeren er det som er tilbage til filer. Hvor meget plads der tages afhænger af hvilket filsystem der anvendes 

Ask
"Salgsværdien" er det min fætter regner med og jeg ved at han føler sig snydt og vil straks ha' pengene tilbage. Han ved ikke noget om FAT tabellen og hans 500 GB disk bliver noget mindre end han regner med. Jeg har tre 256 GB SSD diske i denne Pc fra dengang en 500 GB ikke var til at betale og de er hver på 238 GB formatteret.

Tak for svar.

Vh.

Peter

Der er ikke nogen officiel regel om hvor stor 1 GB er, så producenterne regner selvfølgelig decimalt. Foruden filtabellen kan det også ske at operativsystemet reserverer plads til en swap-del når PCen sættes til at sove.

Der er også en reetablings partion på min disk selv om det er en installation jeg selv har lavet. Producenterne ved jo heller ikke hvad man har tænkt sig at installere.

Vh.

Peter

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis