Spørgsmål til støttemur

Hej med Jer og glædelig jul :-)

Jeg skal lave en halv meter høj og 2,5 meter lang støttemur. Det har jeg aldrig prøvet før. Den skal være så tynd som muligt (af forskellige årsager).

Min plan er at bruge 14x21x14 herregårdsblokke og 10 cm stabilgrus til bagfyldning. Altså bliver konstruktionen 24 cm. tyk. Derudover laves hældning på 4 cm over den halve meter den er høj.

Men tror I det er nok ift. at modstå kraften fra jorden?

Skal jeg op I “rugbrøds”-blokke på 21x42x14? Eller vil jeg vinde noget ved at lave bagfyldning med støbt med beton i stedet for bare løst stabilgrus? Og er det nok at fundamentet under muren blot er 10 cm beton og og 15 cm stabilgrus – har hørt delte meninger ift. om man skal ned i frostfri dybde.

Der er billeder og tegning her:

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan også lave den i 15 cm fundablokke og med platonplade på bagsiden og netpuds på forsiden. Husk at komme ned i jorden, min 70 cm. 
Jeg tror ikke det går med herregårdsblokke så tæt på thujahækkens rødder. Selv ville jeg lave det noget mere solidt af rigtige størttemursblokke, som fx. her. 
Det kan ikke betale sig at sjuske med støttemure.

Gør som Frank anbefaler. Rødder fra træer skal nok få kål på muren, med mindre du effektivt forhindre rødderne i at arbejde sig gennem muren.

Da jeg renoverede mit hus, fandt jeg rødder der havde arbejdet sig gennem syldstenene, og endte først flere meter inde i lerlaget under huset.

Kraftigt plastik er efter min erfaring eneste værn mod gennemvoksning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis