Vand skifter temperatur

Hej
Jeg har købt et rækkehus fra 2012 som er i fin stand
Huset har fjernvarme. Min udfordring et at vandet skifter temperatur - fx i badet skifter vandet mellem at være varmt og lunkent - det bliver ikke koldere i løbet af badet men skifter bare mellem varmt og lunkent. Blandingsbatteriet i badet er forsøgt skiftet men det hjalp ikke og her lavede jeg et tjek og konstaterede at vandet skifter temperatur i alle vandhaner og brusere

Nogen ide om hvad der kan være galt?

Mvh Cecilie

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du varmtvandsbeholder eller varmeveksler til det varme vand? Hvis du har varmeveksler, kan det være ventilen, der styrer primærsiden på veksleren. Billede af systemet?

fase
Hvis det er AVTB-ventilen der styrer det varme vand, skal den sikkert "bare" smøres. Den ventiltype kan godt komme til at "hænge", så den ikke kan "finregulere". Det enkleste er at udskifte ventilen, men den kan godt smøres. Det kræver at du adskiller den helt, og smører de bevægelige dele med hanefedt.

Søren O
Det er med stor sandsynlighed AVTB ventilen, som skal skiftes/repareres. Hvis du har mod på det, så kan du selv skille ventilen ad og samle den igen. Husk endelig at lukke for fjernvarmen inden du går i gang.

fase
Har lige et spørgsmål som trådstarter måske også vil få: skal man slukke for fjernvarmen fordi den vil begynde at havle igennem med lav afkøling til følge, eller er det fordi man åbner vandkredsen på fjernvarmesiden når ventilen adskilles? Hvis det er sidstnævnte bliver arbejdet en anelse mere omfattende 😅

Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Annonce
Hvor lang tid tager det at lukke to ventiler, som fjernvarmeforsyningen forhåbentlig har forsynet deres stikledning med? Forhåbentlig mindre end et minut. Med det mener jeg, at der normalt altid er to afspæringsventiler på fjernvarmen, ellers ville det være umuligt at udskifte diverse dele på fjernvarmeunitten, så som ventiler, måler, varmeveksler osv. Så arbejdet burde ikke være mere omfattende end den tid, det tager at lukke de to ventiler. For øvrigt tror jeg, at pakningerne i AVBT ventilen er O ringe, som skal placeres korrekt inden sammenbygningen af ventilen fortages for at undgå utætheder. Hvis der ikke var afspærringsventiler, ville du skulle tømme det meste af fjernvarmenettet for at foretage reparationer på installationen.

fase
Nu skal vi lige være sikre på at det er den rigtige ventil vi focuserer på. Det er måske RAVK ventilen der er galt med. Der ville jeg afmontere termostathovedet (der sidder sikkert en skrue i et plastspændebånd der skal løsnes). Så kommer der en lille stift frem som sidder i selve ventilen. Denne stift skal selv komme ud, når du trykker den ind - giv den lige lidt motion, og gerne en lille dråbe syrefri olie.
Kan du ikke lige tage et billede af typeskiltet i fjernvarmeunitten, så kan vi sikkert finde en betjeningsvejledning på nettet. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis