Krav til brugeradgang i privat nybygget villa

Hej

E meget hurtigt og simpelt spørgsmål. Er der krav til tilgængelighed til badeværelser osv for handicappede i en privat nybygget bolig? Mener at have læst det et sted, men alle eksempler drejer sig om offentlige byggerier, hvilket giver bedre mening.

Problemstillingen er et badeværelse i "stueetagen" der vil blive hævet to trin over "indgangsniveauet". Er det lovligt?

Mvh Henrik
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kræver da vist en nærmere forklaring. Har du to trin op til badeværelset fra de omliggende rum?

fase
Jeg skal forsøge :-)

Vores kommende hus skal ligge på en skrånende grund. Derudover er selve grunden i to niveauer. Og slutteligt skal huset bygges ind i en skrænt der er "vinkelret". Det er meget svært at forklare og mindre vigtigt. Men for at løse kote-udfordringerneskal huset bygges i 4 plan (og nej det kan ikke gøres anderledes). 2 af disse plan differentierer dog kun med ca. en halv meter til det nærliggende plan.

Vi er ikke helt tilfredse med arkitekternes placering af badeværelset og har rykket lidt rundt på det. Vi har fundet en (i vores øjne) superfed løsning på problemet, men det betyder at man skal en halv meter op i forhold til hovedindgangen for at komme på tønden.

Er der lovligt? I tilfælde af handikappede besøgende har man jo mulighed for at smide nogle alu-ramper. Desuden er der så vidt jeg ved ikke krav om handikap-venligt toilet....

Mvh Henrik
BR-kravet er mindst et wc rum på boligens adgangsetage, og det krav overholdes med den planløsning du skitserer.

Derudover anbefales at gøre adgangsvejene tilgængelige for kørestolbrugere, men bemærk det ikke er et lovkrav.

Konklusion: Du bygger som du har tænkt dig uden videre dikkedarer. Dit forslag med ramper i tilfælde af besøg af kørestolbrugere er både fornuftig alment udbredt.

Bemærk at kommunernes hjælpemiddelcentral kan udlåne ramperne gratis.

For nogle år siden var der en nævenyttig repræsentant for Handicapforbundet der i nattens mulm og mørke målte om nogle nybyggede private boliger overholdt kravet om niveaufri adgang. Det krav overholdt ingen af husene og så klagede idioten.

Det fik han meget kritik for, og efterfølgende blev det præciseret, at kravene kun gjaldt offentlige bygninger og visse udlejningsejendomme.

Det er bare ikke i alle Tekniske Forvaltninger at præciseringen er feset ind, så vær forberedt på lidt armvrid hos skrankepaverne.
Fedt, tak. Det var præcis det min sunde fornuft sagde mig. Mvh Henrik 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis